Tracą tysiące na każdym elektryku. Muszą zmienić strategię

Dotychczasowa strategia Forda dotycząca elektromobilności skupiała się przede wszystkim na dużych i drogich autach. Jednakże w obliczu wyzwań ze strony Tesli i Chińczyków, błękitny owal musi zmienić nastawienie.

Ford Mustang Mach-EMustang Mach-E to niezły elektryk, ale dość drogi
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Ford

Nie tylko Mustang Mach-E i F-150 Lightning. Ford zamierza zejść do niższych segmentów rynku, by na poważnie powalczyć z silnymi rywalami. Amerykańska marka zauważyła, że wysokie ceny są główną przeszkodą w rozwoju elektromobilności.

Rozwiązaniem ma być nowa, globalna platforma, która zadebiutuje w nowym, atrakcyjnie wycenionym modelu.

"Dostosowujemy nasz kapitał przechodząc na mniejsze produkty EV" - powiedział Jim Farley na spotkaniu z inwestorami we wtorek 6 lutego. W tym celu powołano specjalny zespół, którym kieruje Alan Clarke. To doświadczony dyrektor, który przez 12 lat pracował dla Tesli.

"Nie jesteśmy nawet blisko naszego potencjału zysków. Obecnie wszystkie nasze wysiłki skupiają się na kosztach i wydajności, by konkurować z niedrogimi modelami Tesli i chińskimi autami elektrycznymi" - dodał Farley

Nieoficjalnie wiadomo jednak, że nie chodzi wyłącznie o konkurencyjność, ale i rentowność, która w ostatnich latach nie wygląda najlepiej. Pod koniec 2023 roku Ford musiał zmniejszyć produkcję F-150 Lightning o połowę z powodu słabego popytu. Dyrektor finansowy John Lawler w rozmowie z "Bloombergiem" przyznał, że firma nie spodziewa się osiągnięcia planowanej 8-procentowej marży na autach zasilanych prądem przed 2026 rokiem.

Z analiz publikowanych przez "Bloomberga" wynika, że w 2023 roku Ford stracił 28 tys. dolarów na każdym sprzedanym elektryku.

Wybrane dla Ciebie

Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Tesla Cybertruck traci najtańszą wersję. Szybko poszło
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Straż pożarna ma nowe auta. To Fordy Capri z niespodzianką pod maską
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Elektryczny Golf później niż planowano. To kwestia pieniędzy
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Porównanie: Mazda CX-60 e-SKYACTIV D vs. Mitsubishi Outlander PHEV – dwie koncepcje na japońskiego SUV-a
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Szykują się nowe zasady dopłat. Koniec wsparcia dla "chińczyków"
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Kultowa marka z USA wraca. Niemcy wykorzystali trend Trumpa
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Wielki powrót Testarossy. Ferrari 849 to nowa hiperhybryda z Maranello
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"