Ubezpieczyciel: ryzyko spowodowania wypadku elektrykiem o 50 proc. większe niż autem spalinowym. Jest jeden powód

Francuski ubezpieczyciel, po testach zderzeniowych, przeanalizował wypadki, w których brały udział samochody elektryczne i zauważył ich piętę achillesową. Czy wpłynie to na ceny ubezpieczeń?

Francuski ubezpieczyciel testował elektryki na torze w ZurychuFrancuski ubezpieczyciel testował elektryki na torze w Zurychu
Źródło zdjęć: © AXA

Francuski ubezpieczyciel, firma AXA, w 2022 r. prowadził testy zderzeniowe samochodów elektrycznych, a następnie przyjrzał się raportom o wypadkach z udziałem elektryków.

Wysokie koszty

Pierwszy wniosek ubezpieczyciela po testach, które odbyły się w Zurychu, jest taki, że wypadki z udziałem nowych pojazdów generują wyższe koszty, a wśród nich prym wiodą elektryki.

– Zarówno my, ubezpieczyciele, jak i nasi klienci, musimy zmierzyć się z nowym ryzykiem: mimo że samochody elektryczne nie powodują większej liczby wypadków w tym kraju, to często mogą prowadzić do wyższych roszczeń indywidualnych – powiedział Nils Reich, dyrektor ds. ubezpieczeń mienia AXA w Niemczech, cytowany przez portal Carscoops.com.

Nie taki pożar straszny?

Uzasadnienie wysokich roszczeń jest prozaiczne: elektryki są pełne nowoczesnej, a więc i kosztownej (także w naprawie) technologii. Ubezpieczyciel dodaje, że nie pomaga też ich konstrukcja. Akumulatory, które często umieszczane są na spodzie pojazdów, narażone są na kosztowne i czasami niebezpieczne uszkodzenia.

Pożary są podczas wypadków rzadkością
Pożary są podczas wypadków rzadkością © AXA

Firma jednocześnie obala stereotyp częstych pożarów, które powodują wypadki. Okazuje się, że przy kraksie raptem pięć na 10 tys. pojazdów zaczyna płonąć.

Elektryczna pięta achillesowa

Francuska firma wskazuje na jedną cechę elektryków, która powoduje większą liczbę wypadów. Jest to przyspieszenie. Dla niektórych kierowców problematyczny okazuje się natychmiastowy dostęp do pełnego momentu obrotowego. Naciśnięcie "gazu do dechy" w silnikach elektrycznych i szybkie uniesienie stopy może prowadzić do utraty kontroli i wypadku.

Zatem nawet o 50 proc. wyższe wskaźniki wypadków, w których kierowcy uszkadzają własne pojazdy, występują właśnie w elektrykach, jeśli porównamy je ze spalinówkami.

Co z ubezpieczeniem?

Sprawą wysokiej wagi, także dosłownie, jest to, że samochody elektryczne są co do zasady cięższe od aut spalinowych o porównywalnych gabarytach. Według szacunków AXA uśredniony koszt likwidacji szkody w samochodach elektrycznych rośnie o 10 proc. w stosunku do aut spalinowych.

Elektryki są bardziej niebezpieczne dla starszych aut
Elektryki są bardziej niebezpieczne dla starszych aut © AXA

Ubezpieczyciel dodaje, że jeśli elektryk wjedzie w spalinówkę, której wiek przekracza 10 lat, to aż o 20 proc. wzrasta ryzyko obrażeń osób podróżujących autem spalinowym.

Pozostaje zatem zadać pytanie, czy pokłosiem tego raportu będzie wzrost cen ubezpieczeń samochodów zasilanych prądem?

Wybrane dla Ciebie
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Pierwsza jazda: Toyota bZ4X – sposób na milion
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
Europa zmieni kierunek? Zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych coraz bardziej realne
MOŻE JESZCZE JEDEN ARTYKUŁ? ZOBACZ CO POLECAMY 🌟