Unia pogrzebie auta spalinowe. Decyzja już za tydzień

O tym, że auta na prąd są priorytetem większości producentów wiadomo nie od dziś. Dziś łatwiej kupić elektryka niż samochód spalinowy, a nadchodząca decyzja UE tylko pogłębi taki stan rzeczy.

To coraz częstszy widok w wielu miastach EuropyTo coraz częstszy widok w wielu miastach Europy
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński
28

"Odbiór auta zamawianego w salonie do produkcji w czasie krótszym niż pół roku staje się rarytasem. Osiem–dziesięć miesięcy czekania to już standard, do niektórych modeli kolejka sięga półtora roku. Spowodowane pandemią ograniczenia w zaopatrzeniu fabryk aut w części i komponenty, pogłębione wojną w Ukrainie, wywróciły plany sprzedażowe importerów oraz dealerów. I coraz bardziej frustrują klientów" - donosi Polska Agencja Prasowa za "Rzeczpospolitą".

Według gazety, łatwiej kupić auto elektryczne. Terminy dostaw wielu modeli mogą okazać się krótsze niż w przypadku porównywalnych propozycji z napędem spalinowym. W obliczu braku komponentów priorytetem wielu marek stała się produkcja aut na prąd, które nie tylko bywają bardziej dochodowe, lecz przede wszystkim pozwalają obniżyć średnią emisję szkodliwych substancji, z której rozliczane są wszystkie koncerny.

Wiele wskazuje, że czy tego chcemy czy nie, przyszłość motoryzacji stanie pod znakiem elektromobilności, która stopniowo wyprze z rynku diesle i benzyniaki. Zdaniem "Rzeczpospolitej" los aut spalinowych zostanie przypieczętowany już w przyszłym tygodniu - 7 lub 8 czerwca Parlament Europejski ma głosować za projektem dopuszczania na rynek od 2035 roku wyłącznie konstrukcji bezemisyjnych.

Mówiąc prościej - sprzedaż nowych aut spalinowych po tym terminie będzie prawnie niedopuszczalna. Warto jednak odnotować, że większość producentów zadeklarowała gotowość do przejścia na elektromobilność znacznie wcześniej. W najbliższych latach będzie to oznaczać jeszcze wyższy priorytet na rozwój napędu elektrycznego kosztem ograniczania spalinowej oferty.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu