Unia pogrzebie auta spalinowe. Decyzja już za tydzień

O tym, że auta na prąd są priorytetem większości producentów wiadomo nie od dziś. Dziś łatwiej kupić elektryka niż samochód spalinowy, a nadchodząca decyzja UE tylko pogłębi taki stan rzeczy.

To coraz częstszy widok w wielu miastach EuropyTo coraz częstszy widok w wielu miastach Europy
Źródło zdjęć: © fot. Michał Zieliński
Aleksander Ruciński

"Odbiór auta zamawianego w salonie do produkcji w czasie krótszym niż pół roku staje się rarytasem. Osiem–dziesięć miesięcy czekania to już standard, do niektórych modeli kolejka sięga półtora roku. Spowodowane pandemią ograniczenia w zaopatrzeniu fabryk aut w części i komponenty, pogłębione wojną w Ukrainie, wywróciły plany sprzedażowe importerów oraz dealerów. I coraz bardziej frustrują klientów" - donosi Polska Agencja Prasowa za "Rzeczpospolitą".

Według gazety, łatwiej kupić auto elektryczne. Terminy dostaw wielu modeli mogą okazać się krótsze niż w przypadku porównywalnych propozycji z napędem spalinowym. W obliczu braku komponentów priorytetem wielu marek stała się produkcja aut na prąd, które nie tylko bywają bardziej dochodowe, lecz przede wszystkim pozwalają obniżyć średnią emisję szkodliwych substancji, z której rozliczane są wszystkie koncerny.

Wiele wskazuje, że czy tego chcemy czy nie, przyszłość motoryzacji stanie pod znakiem elektromobilności, która stopniowo wyprze z rynku diesle i benzyniaki. Zdaniem "Rzeczpospolitej" los aut spalinowych zostanie przypieczętowany już w przyszłym tygodniu - 7 lub 8 czerwca Parlament Europejski ma głosować za projektem dopuszczania na rynek od 2035 roku wyłącznie konstrukcji bezemisyjnych.

Mówiąc prościej - sprzedaż nowych aut spalinowych po tym terminie będzie prawnie niedopuszczalna. Warto jednak odnotować, że większość producentów zadeklarowała gotowość do przejścia na elektromobilność znacznie wcześniej. W najbliższych latach będzie to oznaczać jeszcze wyższy priorytet na rozwój napędu elektrycznego kosztem ograniczania spalinowej oferty.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie