Volkswagen ID.3 pokazany. Elektryczny hatchback ma do 550 km zasięgu

Do 550 km zasięgu, wnętrze rozmiarów Passata i przystępna cena. To obiecywał Volkswagen, gdy zapowiadał ID.3 i wygląda na to, że wszystko udało się spełnić. Auto zostało oficjalnie zaprezentowane na salonie samochodowym we Frankfurcie.

Volkswagen ID.3 w końcu bez maskowaniaVolkswagen ID.3 w końcu bez maskowania
Źródło zdjęć: © Fot. Mariusz Zmysłowski
Michał Zieliński

Długo wyczekiwany elektryczny Volkswagen ID.3 w końcu doczekał się swojej premiery. Przed nim nie lada wyzwanie – wprowadzić niemiecką markę w zupełnie nową erę. Przedstawiciele wprost mówią, że jest to samochód równie ważny co Garbus czy Golf. Ale czy jest równie przełomowy? Wiele na to wskazuje.

Volkswagen ID.3
Volkswagen ID.3 © Fot. Mariusz Zmysłowski

Zacznijmy od nadwozia. ID.3 to trochę wyższy kompakt. Jest o 3 mm dłuższy od Golfa 7. generacji, 10 mm od niego szerszy, ale o całe 60 mm od niego wyższy. Powodem oczywiście są baterie, które upakowano w podłodze. Wrażenie robi jednak rozstaw osi, który wynosi bagatela 2765 mm. To z kolei o 21 mm mniej niż w Passacie. Powinno więc przełożyć się na sporo miejsca w środku. Bagażnik (niestety — jest tylko jeden) ma 380 litrów.

Auto już widzieliśmy w zamaskowanej formie, więc jego bryła nie jest zaskoczeniem. Na pewno w oczy rzucają się olbrzymie szyby i wąskie słupki A. Powinno to przełożyć się na świetną widoczność z wewnątrz. Ciekawym zabiegiem jest akcent na słupku C, który to słupek może być malowany w kontrastowym kolorze. Personalizacja jest ważnym elementem elektrycznego volkswagena.

Kokpit nowego Volkswagena ID.3
Kokpit nowego Volkswagena ID.3 © Fot. Mariusz Zmysłowski

Widać to szczególnie we wnętrzu, które może być jasne z pomarańczowymi akcentami. Sam projekt jest czymś, czego dotychczas w volkswagenach nie widzieliśmy i przypomina rozwinięcie pomysłu z BMW i3. Za kierownicą znajduje się mały ekran zastępujący zegary, na szczycie deski wystawie większy wyświetlacz, a pod nim przebiega rząd pięciu przycisków od klimatyzacji. Na szczególną uwagę zasługują pedały, które mają ikonki "play" i "pause".

Na rynku pojawią się ID.3 z trzema rozmiarami akumulatora: 45, 58 i 77 kWh. Najmniejsze będzie oferował 330 km zasięgu oraz motor o mocy 150 KM. Drugi wariant będzie już miał mocniejszy, 204-konny silnik i przejedzie na jednym ładowaniu 420 km. Taki model trafi do sprzedaży w pierwszej kolejności. Topowa wersja będzie miała taką samą jednostkę napędową i aż 550 km zasięgu. Każdy ID.3 będzie miał napęd na tył.

ID.3 ma wtyczkę tam, gdzie w większości aut znajdziemy wlew paliwa
ID.3 ma wtyczkę tam, gdzie w większości aut znajdziemy wlew paliwa © Fot. Mariusz Zmysłowski

Skomplikowanie wygląda sprawa z ładowaniem. Podstawowy ID.3 będzie ładował się z maksymalną mocą 50 kW. Opcjonalnie będzie można go wyposażyć w możliwość ładowania z mocą 100 kW. Volkswagen obiecuje, że przy takiej mocy 30 minut na stacji wystarczy, by przejechać 290 km. W najbogatszej odmianie moc, z jaką będzie mógł się ładować, wzrośnie do 125 kW.

A co z cenami? Tutaj nic się nie zmieniło. Volkswagen ciągle utrzymuje, że bazowy wariant będzie kosztował mniej niż 30 tys. euro. W Polsce liczę, że uda się, by auto było tańsze niż 125 tys. zł – wtedy załapie się na planowane dopłaty do elektryków. W pierwszej kolejności na rynek trafi ID.3 1st, który ma "środkowy" akumulator. Cena tego modelu ma nie przekroczyć 40 tys. euro.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/12] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Używany elektryk odstraszył mnie dopiero na publicznej ładowarce
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Ford rozważa wprowadzenie taniego elektrycznego sedana z napędem na tył
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Kierowcy elektryków utrzymają przywileje. Karol Nawrocki podpisał ustawę. Jest nowa data końcowa
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
Pierwsza jazda prototypem: Cupra Raval VZ - hot hatch naszych czasów
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀