Polska firma chce uniezależnić nas od akumulatorów z Chin. Zyska nie tylko elektromobilność

Kluczowym składnikiem samochodów elektrycznych są akumulatory litowo-jonowe, a ich globalny rynek został zdominowany przez Chiny. Firmą, która chce zmienić ten stan rzeczy, jest polska spółka Raremetals. Wchodzący w jej zarząd Robert Makieła opowiedział mi jaki jest ich plan.

Nie możemy zmienić tego, gdzie wydobywane są surowce potrzebne do budowy akumulatorów wykorzystywanych później w samochodach elektrycznych. W praktyce w zdecydowanej większości są to Chiny. Możemy jednak próbować zmniejszać zawartość pozyskiwanych stamtąd minerałów poprzez odzyskiwanie ich z już zużytych akumulatorów.

Recykling w tej formie wyrasta w tej chwili na jedną z kluczowych gałęzi zielonej gospodarki. Ważny jest nie tylko z punktu widzenia ekonomicznego (obniża koszty produkcji), ale i ekologicznego, ponieważ skutecznie odpowiada na często powtarzany zarzut o potrzebie składowania zużytych akumulatorów.

Jak przekonywał na trzecim Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi Robert Makieła z Rare Metals, są one dla Polski kolejną szansą na wzmacnianie krajowej gospodarki nie tylko poprzez generowanie przychodu, ale i uniezależnianie jej od zewnętrznych czynników. W powyższym wywiadzie mówi jak polska firma może tego dokonać.

Materiał powstał przy współpracy z Kongresem Nowej Mobilności

Podziel się:

Przeczytaj także:

Ten artykuł ma 1 komentarz

Pokaż wszystkie komentarze

Także w kategorii Wywiady:

Używane auta drożeją i będą drożeć. To wina nie tylko koronawirusa [wywiad] "Większość opon do elektryków projektujemy na specjalne zamówienie". Wywiad z Emilio Tiberio z Bridgestone'a Natura-lnie 4x4 chcą zmienić oblicze offroadu. Pogodzić je z prawem i środowiskiem Auta elektryczne a sprawa polska. Czy w 2035 roku zabraknie prądu albo pieniędzy? Detlev von Platen: pracujemy nad ekologicznym paliwem, by Porsche 911 nie musiało być elektryczne Przyszłość już dziś. Wywiad z Neilem Fiorentinosem o tym, jak BMW zmienia oblicze polskiej elektromobilności Najwyżej 160 km/h, auta jak choinki i wodorowe hybrydy. Luca de Meo o nadchodzących latach "Udowodniliśmy, że potrafimy pracować podobnie jak Japończycy". Rozmowa z szefem polskich fabryk Toyoty Wywiad z szefem Mini w Europie. Pierre Jalady o przyszłości marki i samochodów w miastach Ma wprowadzić Astona Martina na sam szczyt. Tobias Moers opowiada mi o DBX707, Vantage'u V12 i modelach na prąd Włosi tłumaczą, o co chodzi z Ferrari 296 GTB. "To nigdy nie miało być nowe Dino" Luca de Meo o przyszłości Alpine. Zdradził mi "El Plan" na Formułę 1 i… auta drogowe

Popularne w tym tygodniu:

"Stawki OC nie rosły wbrew rynkowi i inflacji". Ekspert o rekomendacjach KNF Twórca Mazdy MX-5 mówi, co zmieniłby w ostatniej generacji. Problemem były koszty