Audi przyszłości z wizytą w Warszawie. Przyjrzałem mu się z bliska i wy też możecie

Do showroomu Audi City w centrum Miasta Stołecznego prosto z przyszłości przybył koncepcyjny model Grandsphere. To zapowiedź luksusowego, czterodrzwiowego GT w wymiarze A8, zdolnego do autonomicznej jazdy i pokonywania aż 750 km na jednym ładowaniu baterii. Co przewrotne: w naszpikowanym bajerami wnętrzu, VIP-owskie miejsca są nie z tyłu, a z przodu.

Audi Grandsphere ConceptAudi Grandsphere Concept
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Damian Rahman
Błażej Buliński

Nieczęsto zdarza się, by samochody koncepcyjne trafiały do naszego kraju. Audi Grandsphere Concept, w ramach światowego tournée, na kilka dni zawitało do Warszawy, by zaprezentować się polskiej publiczności. Do najbliższego piątku włącznie, od godz. 10 do 16 można je oglądać w butiku Audi City przy pl. Trzech Krzyży. Na miejscu jest też ekspert Audi, Grzegorz Laskowski, gotowy wtajemniczać zainteresowanych w technikalia i historię powstania tego fascynującego pojazdu.

Audi Grandsphere Concept w Audi City Warszawa
Audi Grandsphere Concept w Audi City Warszawa © Materiały prasowe | Damian Rahman

Grandsphere jest drugim z łącznie czterech samochodów studyjnych, które Audi zaprezentowało w ciągu ostatnich dwóch lat (pozostałe to Skysphere, Activesphere i Urbansphere). Mierzący 5,35 m długości koncept został zaprojektowany wokół kabiny, którą okala szklana kopuła. Choć w przyszłości taki model mógłby zastąpić model A8, nie jest to klasyczny, trójbryłowy sedan – tylna klapa otwiera się bez szyby, ale sylwetka ma zarówno coś z fastbacka, jak i sportowego shooting brake’a, może nawet eleganckiej łodzi motorowej. Aż dziwne, że Audi nie nadało Grandsphere przydomka Sportback. Maska i przedni zwis są wyjątkowo krótkie. Z wysokością zaledwie 1,39 m smukłość sylwetki robi potężne wrażenie.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept © Autokult | Błażej Buliński

Styliści postawili na skrajną oszczędność ornamentów, skupiając się na rzeźbie nadwozia. Subtelną biżuterią Grandsphere jest samo oświetlenie, w które twórczo wkomponowano motyw czterech ringów. Taka interpretacja nowoczesnej elegancji to miła odmiana względem przepychu, który robi karierę w niektórych markach rywalizujących z Audi.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept © Autokult | Błażej Buliński

Drzwi ze zintegrowanym słupkiem B otwierają się przeciwsobnie, dając szeroki dostęp do kabiny. Jeszcze przed zajęciem miejsc samochód rozpoznaje swoich pasażerów po – uwaga – sposobie chodzenia… Zgodnie z dotychczas zapisanymi preferencjami ustawia temperaturę klimatyzacji czy pozycję fotela, wita ich spersonalizowaną animacją.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept © Autokult | Błażej Buliński

Audi mówi o układzie 2+2: z tyłu czeka przytulna, zachodząca na boki kanapa bez zagłówków, ale VIP-owskie miejsca są z przodu. Skorupowe fotele dają się odchylić do pozycji półleżącej – tak mocno, że zagłówek zjeżdża poniżej linii okien. Niestety, nie pozwolono mi rozsiąść się w fotelu i sprawdzić ich wygody, ale zastanawia mnie co innego: czy jazda w takiej pozycji, kiedy nie da się obserwować otoczenia przez okna, nie będzie sprzyjać złemu samopoczuciu, i to nie tylko u osób, które cierpią na chorobę lokomocyjną?

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept © Autokult | Błażej Buliński

Ponieważ Grandsphere ma być zdolne do autonomicznej jazdy na poziomie czwartym, kierownica wysuwa się na żądanie lub w sytuacjach, kiedy kierowca musi przejąć kontrolę nad samochodem. Przez większość czasu podróż spoczywa jednak za deską rozdzielczą, chowane są też pedały. Między fotelami znalazł się minibarek: lodówka i uchwyty na dwie szklanki oraz karafkę.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept © Autokult | Błażej Buliński

Choć główny element kokpitu rzeczywiście tworzy fornirowana drewnem grabowym zagięta deska, trudno nazwać ją deską rozdzielczą: ta kunsztownie wykonana powierzchnia stanowi tło dla projekcji obrazu, który rozciąga się na całą szerokość wnętrza. W zależności od trybu prowadzenia można tu wyświetlać segmenty interfejsów obsługi, aplikacje, filmy czy wideokonferencje. W podłokietniku znajdują się też okulary VR do oglądania treści rozszerzonej rzeczywistości w systemie Holoride.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept © Autokult | Błażej Buliński

Sterowanie odbywa się dotykowo, przez panele obsługi ukryte w drzwiach lub wzrokowo: kamery śledzą gałki oczne, funkcje wybiera się przez skupienie wzroku w danym punkcie. Temperaturę i inne funkcje można regulować też pokrętłami MMI touchless response, umieszczonymi w boczkach drzwi. Jednak kiedy fotel znajduje się w pozycji półleżącej trudno do nich sięgnąć – wówczas wystarczy skierować dłoń w stronę pokrętła i bez dotykania go wykonać gest przekręcania.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept © Autokult | Błażej Buliński

Grandsphere jest pokazem możliwości nowej platformy PPE, z której będą korzystać także nowe SUVy Porsche MacanAudi Q6 e-tron. Dzięki potężnemu rozstawowi osi, w podłodze konceptu tkwi akumulator o pojemności aż 120 kWh. Audi deklaruje zasięg godny komfortowego GT – 750 km. To tym bardziej imponujące w kontekście mocy elektrycznych silników: szczytowo generują łącznie 530 kW (720 KM) i 960 Nm. Przyspieszenie 0-100 km/h ma zajmować mniej niż 4 s.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept

Architektura 800-woltowa umożliwia ładowanie z mocą do 270 kW, dzięki czemu uzupełnienie poziomu baterii od 5 do 80 proc. ma trwać mniej niż 25 minut. Pięć minut ładowania ma wystarczać na uzupełnienie zasięgu o 300 km.

Audi Grandsphere Concept
Audi Grandsphere Concept © Materiały prasowe | Damian Rahman

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie