Branża wstaje z kolan. W Europie auta znowu się sprzedają

Kilkumiesięczna stabilizacja nareszcie pozwala nam stwierdzić, że sprzedaż aut w Europie nareszcie się normuje. Widać to po najnowszych statystykach podsumowujących pierwszą połowę 2023 r.

Volkswagen T-CrossVolkswagen T-Cross
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Kamil Niewiński

Sprzedaż samochodów w Europie w ostatnich latach wyglądała dość mizernie. Wszystko oczywiście rozpoczęła pandemia koronawirusa, która wstrzymała nie tylko pracę fabryk, ale również tak naprawdę normalne życie. Potem jednak musieliśmy zmierzyć się z konsekwencjami pandemii oraz lockdownów - brakami w półprzewodnikach, pozrywanymi łańcuchami dostaw czy rosnącymi w ogromnym tempie cenami.

To wszystko sprawiło, że tak naprawdę do połowy 2022 r. sytuacja wyglądała dość dramatycznie. Powoli jednak sytuacja wydaje się normować, a najnowsze statystyki Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wydają się to potwierdzać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak nie dac się oszukac w komisie. Nie zawsze da się zaoszczędzić

W samym czerwcu 2023 r. w całej Unii Europejskiej sprzedano lekko ponad milion samochodów osobowych (1 045 073 egz.), co względem czerwca 2022 r. (887 071 egz.) jest wzrostem o aż 17,8 proc. W całym pierwszym półroczu samochodów sprzedano zaś ponad 5,4 miliona (5 438 653 egz.), a wzrost sprzedaży względem okresu styczeń-czerwiec 2022 wyniósł 17,9 proc. (4 611 878 egz.).

Najpopularniejszym napędem w czerwcu nadal była benzyna z udziałem w rynku na poziomie 36,3 proc., chociaż coraz więcej do powiedzenia mają klasyczne jednostki hybrydowe, które odpowiadają za 24,3 proc. sprzedaży. Na trzecim miejscu zaskakująco pojawiają się auta elektryczne (15,1 proc.) wyprzedzając diesle (13,4 proc.). Hybrydy plug-in odpowiadały za 7,9 proc. sprzedaży, a reszta - 3 proc. - to pozostałe napędy.

Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne