Branża wstaje z kolan. W Europie auta znowu się sprzedają

Kilkumiesięczna stabilizacja nareszcie pozwala nam stwierdzić, że sprzedaż aut w Europie nareszcie się normuje. Widać to po najnowszych statystykach podsumowujących pierwszą połowę 2023 r.

Volkswagen T-CrossVolkswagen T-Cross
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Volkswagen
Kamil Niewiński

Sprzedaż samochodów w Europie w ostatnich latach wyglądała dość mizernie. Wszystko oczywiście rozpoczęła pandemia koronawirusa, która wstrzymała nie tylko pracę fabryk, ale również tak naprawdę normalne życie. Potem jednak musieliśmy zmierzyć się z konsekwencjami pandemii oraz lockdownów - brakami w półprzewodnikach, pozrywanymi łańcuchami dostaw czy rosnącymi w ogromnym tempie cenami.

To wszystko sprawiło, że tak naprawdę do połowy 2022 r. sytuacja wyglądała dość dramatycznie. Powoli jednak sytuacja wydaje się normować, a najnowsze statystyki Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów (ACEA) wydają się to potwierdzać.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak nie dac się oszukac w komisie. Nie zawsze da się zaoszczędzić

W samym czerwcu 2023 r. w całej Unii Europejskiej sprzedano lekko ponad milion samochodów osobowych (1 045 073 egz.), co względem czerwca 2022 r. (887 071 egz.) jest wzrostem o aż 17,8 proc. W całym pierwszym półroczu samochodów sprzedano zaś ponad 5,4 miliona (5 438 653 egz.), a wzrost sprzedaży względem okresu styczeń-czerwiec 2022 wyniósł 17,9 proc. (4 611 878 egz.).

Najpopularniejszym napędem w czerwcu nadal była benzyna z udziałem w rynku na poziomie 36,3 proc., chociaż coraz więcej do powiedzenia mają klasyczne jednostki hybrydowe, które odpowiadają za 24,3 proc. sprzedaży. Na trzecim miejscu zaskakująco pojawiają się auta elektryczne (15,1 proc.) wyprzedzając diesle (13,4 proc.). Hybrydy plug-in odpowiadały za 7,9 proc. sprzedaży, a reszta - 3 proc. - to pozostałe napędy.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie