Czterocyfrowy rachunek za ładowanie elektryka? Zima w Teksasie pokazała, że to możliwe

Atak zimy, jaki nawiedził Teksas w połowie lutego, spowodował ogromne zawirowania na tamtejszym rynku energii elektrycznej. Zapotrzebowanie na prąd zauważalnie przewyższyło podaż, co poskutkowało gwałtownym wzrostem cen. Ci, którzy chcieli naładować swoje auto elektryczne, musieli liczyć się z gigantycznymi wydatkami.

Mieszkańcy Teksasu nie mieli ostatnio łatwego życia (zdjęcie poglądowe)Mieszkańcy Teksasu nie mieli ostatnio łatwego życia (zdjęcie poglądowe)
Źródło zdjęć: © fot, wikimedia
Aleksander Ruciński

Prąd jest dziś podstawowym medium niezbędnym do życia. Na co dzień nie doceniamy jego obecności, a problem uświadamiamy sobie dopiero wtedy, gdy pobliskie źródło zasilania wstrzyma dostawy. W połowie lutego boleśnie przekonali się o tym mieszkańcy Teksasu, którzy musieli zmagać się z atakiem srogiej zimy.

Mrozy i opady spowodowały utrudnienia w działalności pobliskich elektrowni, przy jednoczesnym wzroście zapotrzebowania na prąd ze strony obywateli. Taka rozbieżność szybko zaowocowała gwałtownym wzrostem cen u lokalnych dostawców prądu,z 50 dolarów do nawet 9 tys. dolarów za megawatogodzinę.

Wszyscy ci, którzy musieli wówczas ogrzać swoje mieszkania lub naładować samochód, dostali mocno po kieszeni. Zgodnie z prostą matematyką zasilenie Nissana Leafa z akumulatorem o pojemności 40 kWh mogło w tym okresie kosztować aż 360 dolarów, a aut z największymi bateriami, jak tesla, nawet 900-1000 dolarów.

To horrendalne kwoty, które pozwoliłby na kilkumiesięczną jazdę samochodem spalinowym. Warto jednak odnotować, że była to wyjątkowa sytuacja spowodowana załamaniem pogody. Stawki stopniowo wracają do normalności. Nie ma jednak gwarancji, że taka sytuacja się nie powtórzy, więc na miejscu mieszkańców Teksasu, którzy chcą przesiąść się na elektryki, zachowałbym w garażu choć jeden pojazd spalinowy.

Wybrane dla Ciebie

Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Tak wygląda Škoda Octavia przyszłości. Nie ma mowy o żadnym SUV-ie
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Koncern zmienił zdanie. Jednak będą auta spalinowe
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Pierwszy kontakt: Nowy VW ID. Polo i spółka to zapowiedź miejskich aut za 100 tys. zł. Widziałem czworaczki, którymi ma jeździć Europa
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Nowy, elektryczny Mercedes GLC - niech stanie się światłość!
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona