Dopłaty do elektryków dla firm w końcu wystartują. Nawet 27 tys. zł na osobówkę

Przedsiębiorcy, samorządy i inne instytucje będą mieć możliwość ubiegania się o dopłatę do zakupu elektryka. Zasady będą inne niż dla osób fizycznych, a najwięcej będzie można dostać na auto dostawcze. W sumie NFOŚGiW na dofinansowania przeznaczy 700 mln zł.

Warunkiem uzyskania 27 tys. zł dopłaty na auto osobowe będzie deklaracja minimalnego przebiegu rocznegoWarunkiem uzyskania 27 tys. zł dopłaty na auto osobowe będzie deklaracja minimalnego przebiegu rocznego
Źródło zdjęć: © Fot. Filip Blank
Michał Zieliński

Od 22 listopada Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie przyjmował wnioski o dopłatę do zakupu samochodu elektrycznego przez podmioty inne niż osoby fizyczne. Szczególnie ważne jest to w kontekście przedsiębiorców, którzy odpowiadają za gros rynku nowych aut w Polsce. Nie bez znaczenia jest też start dopłat dla samorządów.

Zasady, na jakich nowi adresaci tego wsparcia będą mogli skorzystać z programu "Mój elektryk", są znane od dawna. W przypadku aut osobowych (kategoria M1) zachowano limit 225 tys. zł, a kwoty dopłaty są dwie: 18 750 zł lub 27 000 zł, jeśli zadeklaruje się roczny przebieg przekraczający 15 tys. km. Inaczej sprawa ma się dla dostawczaków (kategoria N1). Tutaj do wzięcia jest znacznie więcej, ale dofinansowanie nie jest stałe.

"W przypadku samochodów dostawczych dotacja będzie wyższa, w zależności od przebiegu rocznego: do 50 tys. zł lub do 70 tys. zł, maksymalnie do 20 proc. lub do 30 proc. kosztów kwalifikowanych kupna samochodu, przy czym nie będzie obowiązywał limit cenowy" – zapowiedział wiceprezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Artur Lorkowski. W tym wypadku granicą jest 20 tys. km rocznie.

Warto dodać, że od 12 lipca o dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne, a dwa tygodnie później ogłoszony został nabór dla banków obsługujących leasingi i najmy długookresowe. Pierwszym podmiotem, który został pozytywnie zweryfikowany, jest Bank Ochrony Środowiska. Początkowo budżet programu został ustalony na 500 mln zł, ale NFOŚGiW potwierdził przeznaczenie kolejnych 200 mln zł na dopłaty.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy