Elektryczna wywrotka, której się nie ładuje. Pomysł jest tak prosty, że aż genialny

Potężna wywrotka z napędem elektrycznym, która nie wymaga podłączania do gniazdka. Choć trudno w to uwierzyć, taki pojazd istnieje naprawdę. 45-tonowy EDumper to dzieło szwajcarskiej firmy eMining AG stworzone z myślą o ciężkiej pracy w kamieniołomach.

To najpotężniejszy pojazd elektryczny na świecie.To najpotężniejszy pojazd elektryczny na świecie.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Andreas Sutter / eMining AG
Aleksander Ruciński

Napęd elektryczny nadaje się tylko do małych, miejskich aut jeżdżących na krótkich dystansach - to argument przywoływany często przez przeciwników pojazdów zasilanych prądem. Szwajcarska firma eMining udowadnia jednak, że prąd świetnie sprawdza się również w przypadku potężnych maszyn wykorzystywanych do ciężkiej pracy.

eMining AG - eDumper

EDumper to 45-tonowa wywrotka zdolna przewieźć ponad 60 ton ładunku, która przy odpowiednim sposobie użytkowania nie wymaga zewnętrznego źródła zasilania. W jaki sposób? Wbrew pozorom odpowiedzią na to pytanie nie są ogniwa fotowoltaiczne, lecz czysta fizyka.

Szwajcarska firma eMining odpowiedzialna za ten projekt wykorzystuje EDumpera w bardzo specyficzny sposób, transportując nim urobek z wyższych partii kamieniołomów w niższe rewiry. Podczas wjazdu "na pusto" wywrotka korzysta z silników elektrycznych zasilanych akumulatorami o pojemności 600 kWh.

Po załadunku, pojazd zjeżdża po zboczu, korzystając z grawitacji. Zachodzi wówczas proces hamowania silnikiem i odzyskiwania energii, która następnie jest gromadzona w akumulatorach. Z uwagi na ogromne obciążenie, udaje się jej zmagazynować więcej, niż potrzeba do kolejnego podjazdu. Przy takim sposobie eksploatacji wywrotka jest więc całkowicie samowystarczalna.

Perpetuum mobile? Można tak powiedzieć, choć oczywiście sprawdza się to tylko w określonych warunkach. Przedstawiciele firmy eMining twierdzą, że dzięki temu udaje się im zaoszczędzić blisko 50 tys. litrów ON rocznie i obniżyć emisję dwutlenku węgla o 130 ton.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie