WAŻNE
TERAZ

Zełenski przyjedzie do Polski. Podał datę

Elektryczna wywrotka, której się nie ładuje. Pomysł jest tak prosty, że aż genialny

Potężna wywrotka z napędem elektrycznym, która nie wymaga podłączania do gniazdka. Choć trudno w to uwierzyć, taki pojazd istnieje naprawdę. 45-tonowy EDumper to dzieło szwajcarskiej firmy eMining AG stworzone z myślą o ciężkiej pracy w kamieniołomach.

To najpotężniejszy pojazd elektryczny na świecie.To najpotężniejszy pojazd elektryczny na świecie.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Andreas Sutter / eMining AG
Aleksander Ruciński

Napęd elektryczny nadaje się tylko do małych, miejskich aut jeżdżących na krótkich dystansach - to argument przywoływany często przez przeciwników pojazdów zasilanych prądem. Szwajcarska firma eMining udowadnia jednak, że prąd świetnie sprawdza się również w przypadku potężnych maszyn wykorzystywanych do ciężkiej pracy.

eMining AG - eDumper

EDumper to 45-tonowa wywrotka zdolna przewieźć ponad 60 ton ładunku, która przy odpowiednim sposobie użytkowania nie wymaga zewnętrznego źródła zasilania. W jaki sposób? Wbrew pozorom odpowiedzią na to pytanie nie są ogniwa fotowoltaiczne, lecz czysta fizyka.

Szwajcarska firma eMining odpowiedzialna za ten projekt wykorzystuje EDumpera w bardzo specyficzny sposób, transportując nim urobek z wyższych partii kamieniołomów w niższe rewiry. Podczas wjazdu "na pusto" wywrotka korzysta z silników elektrycznych zasilanych akumulatorami o pojemności 600 kWh.

Po załadunku, pojazd zjeżdża po zboczu, korzystając z grawitacji. Zachodzi wówczas proces hamowania silnikiem i odzyskiwania energii, która następnie jest gromadzona w akumulatorach. Z uwagi na ogromne obciążenie, udaje się jej zmagazynować więcej, niż potrzeba do kolejnego podjazdu. Przy takim sposobie eksploatacji wywrotka jest więc całkowicie samowystarczalna.

Perpetuum mobile? Można tak powiedzieć, choć oczywiście sprawdza się to tylko w określonych warunkach. Przedstawiciele firmy eMining twierdzą, że dzięki temu udaje się im zaoszczędzić blisko 50 tys. litrów ON rocznie i obniżyć emisję dwutlenku węgla o 130 ton.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test Leapmotor T03. Znalazłem haczyk w sensacyjnym chińskim aucie za 99 zł miesięcznie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Test: Škoda Superb 1.5 TSI Plug-In Hybrid. Sprawdziłem, ile przejedzie na samym prądzie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥