Elektryki przejmą polskie drogi za... 2100 lat?

Aut elektrycznych na polskich drogach wciąż przybywa, jednak wizja pełnej elektryfikacji jest bardzo odległa. Szacunki pokazują, że trzeba będzie zaczekać ponad dwa tysiąclecia.

Elektryfikacja na polskich drogach postępuje, ale w żółwim tempieElektryfikacja na polskich drogach postępuje, ale w żółwim tempie
Źródło zdjęć: © fot. Aleksander Ruciński

Najnowsze dane zebrane przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców pokazują, że w Polsce, w 2022 r. jest zarejestrowanych ok. 24,3 mln samochodów. - z czego raptem 2,7 proc to pojazdy całkowicie zelektryfikowane. Średnia w Unii Europejskiej wynosi 10 proc.

Jeden cel - tysiące lat

Raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar obejmujący pierwsze półrocze 2022 r. zawiera dane o zarejestrowaniu w Polsce 4810 nowych elektrycznych samochodów osobowych (BEV). Oznacza to wzrost rok do roku o 99 proc. w stosunku do 2021 r.

Powyższym zestawieniom przyjrzała się firma SPIE Building Solutions, której przedstawiciele - zakładając aktualny postęp rejestracji - przewidują liczebną dominację elektryków na polskich drogach za mniej więcej 2100 lat.

Co zatem go spowalnia? Nienowym, ale wciąż palącym problemem dla skutecznej elektryfikacji w Polsce (i w wielu innych krajach UE) jest infrastruktura ładowania

Rośnie ciągle, ale (za) wolno

- Przez ostatni rok liczba ogólnodostępnych stacji, gdzie kierowcy mogą podładować swój samochód, powiększyła się jedynie o 40 proc. i według Licznika Elektromobilności wynosiła na koniec czerwca 2022 r. - 2232. Rośnie zatem wolniej niż liczba rejestracji elektrycznych pojazdów. W Polsce funkcjonuje obecnie niewiele ponad 1 proc. spośród ok. 200 tys. punktów działających na terenie Unii Europejskiej. – mówi, cytowany przez portal auto.wprost, Karol Kubiak, ekspert SPIE Building Solutions,

Problematyczna triada

Poza infrastrukturą już “tradycyjnie” jako przeszkody dla szybszego rozwoju elektromobilności wymieniane są wciąż uciążliwie małe (choć wciąż rosnące) zasięgi aut elektrycznych (szczególnie w połączeniu z niedomagającą liczbą stacji ładowania) oraz wysokie ceny elektryków.

  • Obok spadku cen pojazdów o sukcesie elektromobilności zadecyduje zarówno wzrost zasięgów aut, jak i rozwój infrastruktury technicznej do ich ładowania. Dostrzega to też Komisja Europejska, planując uruchomienie miliona takich punktów do 2025 r. – dodaje Kubiak.
Wybrane dla Ciebie
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Exlantix - nadchodzi nowa chińska marka. To nie będą auta dla każdego
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Kia EV4 doczeka się wersji GT. Jest zapowiedź
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: Honda Prelude – takich już nie robią!
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy rodzaj baterii to dopiero początek. Chińczycy mają spory apetyt
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Nowy Mercedes GLC wyceniony w Polsce. Na razie tylko w jednej wersji napędu
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?