Francja kontra Chiny. Nowe dotacje uderzają w chińskie auta

Francja postanowiła zmienić grupę samochodów elektrycznych, przy zakupie których można starać się o dotację. Przepisy zostały stworzone jednak w taki sposób, by uderzyć w modele od producentów z Chin.

BYD Co. Dolphin compact electric vehicles in Yokohama, Japan, on Thursday, Aug. 8, 2023. BYD, the Warren Buffett-backed clean car giant, has sold 1.5 million fully-electric and hybrid passenger vehicles this year through July, half way to its annual target. Photographer: Kentaro Takahashi/Bloomberg via Getty ImagesBYD Dolphin
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg
Kamil Niewiński

W ostatnich tygodniach na dobre rozpętała się batalia na linii Unia Europejska - Chiny, w której centrum znajdują się samochody elektryczne. UE wzięła pod lupę subsydia, jakie chińscy producenci otrzymują od swojego rządu. Wspomniane dotacje pozwalają bowiem markom na znaczne obniżanie cen swoich aut bez większych skutków ubocznych na finansach firm.

Oczywiście jest to olbrzymia przewaga nad producentami z Europy, którzy w znacznej większości przypadków albo nie otrzymują rządowego wsparcia wcale, albo jest ono nieporównywalnie mniejsze niż to płynące z Państwa Środka. Nowe śledztwo dotyczące subsydiów, które może zakończyć się zwiększeniem ceł na auta z Chin, nie jest jednak jedynym podejmowanym obecnie przez Europę działaniem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mechanik będzie miał pełne ręce roboty. Chińska droga po ulewnych deszczach

Jak bowiem informuje portal "Automotive News Europe", Francja postanowiła zmienić swój program dotacji na samochody elektryczne. Największą różnicą jest położenie nacisku na rodzaj energii, jakie wykorzystywany jest do produkcji konkretnych aut. Od 15 grudnia 2023 r. przy ustalaniu poziomu dotacji ważny będzie również ślad węglowy, który generowany jest przy produkcji modelu.

Do tej pory dotacje były uzależnione wyłącznie od wagi, ceny i emisji gazów cieplarnianych podczas użytkowania auta. To podejście nie nagradza najczystszych pojazdów, ponieważ nie uwzględnia emisji związanych z całym cyklem życia - od produkcji po użytkowaniu na drodze.

Komunikat francuskiego Ministerstwa Transformacji Energetycznej

Co ma to tak właściwie zmienić? Obecnie europejscy producenci coraz mocniej stawiają na zielone fabryki, które generują większość lub całą wykorzystywaną energię ze źródeł odnawialnych. Tymczasem przemysł aut EV w Chinach nadal opiera się na wykorzystywaniu energii węglowej. To właśnie dlatego nowe zasady mogą mocno uderzyć w auta z Chin. Zmniejszenie dotacji ma bowiem zniechęcić klientów do wybierania tamtejszych modeli i zminimalizować cenowe różnice.

Wybrane dla Ciebie
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
Tesla z dalszymi spadkami na kluczowych rynkach w Europie
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯