Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass został zaprezentowany szerokiej publiczności dopiero na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2006 roku, mimo że concept car o tej samej nazwie pojawił się już cztery lata wcześniej. W palecie modelowej Jeepa jest to model najmniej nastawiony na wyprawy off-roadowe.

  • Jeep Compass to kompaktowy pięciodrzwiowy SUV/crossover, dzielący płytę podłogową z Jeepem Patriot. Auto produkowane jest od 2007 roku do chwili obecnej. W 2017 roku zadebiutowała II generacja Jeepa Compass
  • Jeep Compass Limited to luksusowa wersja modelu Compass. SUV od Jeep'a mierzy 4,41 metra długości, 1,82 metra szerokości, 1,64 metra wysokości. Rozstaw osi modelu Compass mierzy 2,63 metra. Auto posiada napęd 4x4 (w USA dostępna jest wersja z napędem na przednią oś)
  • Jeep Compass to pionier wśród crossoverów / SUV-ów od marki Jeep. Elementy wyposażenia zapożyczono od niemalże identycznego Dodge'a Caliber. Na zdjęciu widzimy model Compass w topowej wersji Limited, która nafaszerowana jest nowymi technologiami
  • Pomimo, że Jeep Compass to SUV, model zachował, tak charakterystyczne dla marki Jeep, pewne zdolności terenowe. Śmiało więc możemy opuścić gładki asfalt i wybrać się na terenową przejażdżkę. Warto też zauważyć, że w ofercie modelu Compass znajduje się aż 17 silników
  • Na zdjęciu widzimy uterenowioną wersję Jeepa Compass Trailhawk, wyróżniającą się specjalnymi felgami i ogumieniem,osłonami podwozia oraz prześwitem większym o 2 centymetry. Compass Trailhaw posiadał także zwiększony kont natarcia i zejścia. Pod maską terenowego Compassa znajdował się silnik wysokoprężny 2.0 MultiJet, generujący moc 170 KM. Moc na osie przekierowywana jest poprzez 9-przełożeniowy automat
  • Wnętrze Jeep Compass w ekskluzywnej wersji  Limited
[1/6] Jeep Compass to kompaktowy pięciodrzwiowy SUV/crossover, dzielący płytę podłogową z Jeepem Patriot. Auto produkowane jest od 2007 roku do chwili obecnej. W 2017 roku zadebiutowała II generacja Jeepa CompassŹródło zdjęć: © [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/jeep/compass/108572/pictures/ade9fp/) użytkownika Porlamfer

O ile Wranglera i Liberty/Cherokee wybierają fani wycieczek poza asfaltowe trasy, Patriota - nie do końca zdecydowani, to Compassa kupują wyłącznie ci, którzy o off-roadzie lubią co najwyżej poczytać. Oczywiście ten crossover będzie sprawował się lepiej niż zwykły samochód kompaktowy na drogach szutrowych i dojazdach do pozamiejskich działek, ale na wjazd w teren nie ma co liczyć.

Mimo tego Jeep proponuje do Compassa opcjonalne zawieszenie Freedom Drive II, nastawione właśnie na jazdę off-roadową. Dość niezrozumiały ruch, bo ten model ma odgrywać raczej rolę bulwarowego SUV-a.

Jeep Compass jest najbardziej opływowy z całej gamy modelowej amerykańskiej marki. Nie znaczy to jednak, że zatracił charakterystyczne dla Jeepów cechy. Z przodu znajduje się dobrze znany, „żeberkowy” grill, oryginalne klosze lamp oraz zderzak z ciekawym przetłoczeniem. Po faceliftingu w 2011 roku modelowym przód jednak całkowicie modernizowano. Zachowano jedynie charakterystyczny grill, zmieniając całą resztę.

Jest nowocześniej, ale mniej oryginalnie. Linia boczna Compassa jest po prostu klasyczna, z dwoma wyjątkami. Kształt nadkoli jest niemal kwadratowy, a to rozwiązanie zwracające uwagę. Podobnie zresztą jak ukrycie klamek tylnych drzwi w stylu podobnym do rozwiązania znanego z Alfy Romeo. Najnudniej Crossover Jeepa wygląda z tyłu. Projektanci nie zaszaleli, a dodatkowo klosze tylnych lamp mogą nasuwać skojarzenia z tymi ze Škody Octavii, tyle że je trochę powiększono. Po zmianach w modelach na rok 2011 i nowszych jest nieco lepiej, ale wciąż raczej nijako.

Wnętrze Jeepa Compass jest praktycznie takie samo jak w modelu Patriot. W skrócie: nie jest zbyt ciekawie, a i materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej nie zachwycają. Po faceliftingu, podobnie jak w przypadku Patriota, jest lepiej, ale nie na tyle, żeby rozpływać się w zachwytach. Cieszy jedynie to, że Amerykanie zaczynają zauważać, że liczy się też to, jak samochód wygląda wewnątrz. Może to w ogóle powinien być priorytet, bo przecież częściej mamy okazję widzieć wnętrze naszego auta niż karoserię.

Powiązania Compassa z modelem Patriot nie są przypadkowe, bo auta powstały na tej samej płycie podłogowej. Co ciekawe, skorzystał z niej także Dodge przy konstrukcji modelu Caliber. Przypomnijmy, że Patriot to SUV, Compass reprezentuje crossovery, a Caliber zalicza się do samochodów kompaktowych.

Jeep zdecydował się wprowadzić do produkcji model mniej terenowo nastawiony, aby przyciągnąć nowych klientów. I rzeczywiście udało się to, bo większość nabywców Compassa wcześniej innego Jeepa (ani żadnej innej terenówki) nie miała. Czasy gdy na każdy samochód off-roadowy dzieci na ulicach krzyczały „Jeep”, odchodzą powoli w niepamięć. Kto wie, czy kolejnym krokiem nie będzie samochód kompaktowy.

Pod maską Compassa może bić jedno z czterech serc. Wybór jest dokładnie taki sam jak w przypadku bardziej kanciastego brata, Patriota. Są, dostępne także w Europie, benzynowe 2,0 l (156 KM) występujące wyłącznie z napędem na przednie koła. Wyżej znajduje się 174-konny silnik 2,4 l (tylko w USA). Dla rynków europejskich i australijskich przygotowano także diesle.

Początkowo oferowano silnik produkcji Volkswagena, czyli 2,0 l o mocy 140 KM. Przy okazji faceliftingu zastąpiono ten silnik również niemiecką jednostką, tyle że produkcji Mercedesa. Motor o pojemności 2,2 l oddaje do dyspozycji kierowcy już 163 KM i jest to chyba optymalna jednostka do tego samochodu ze względu na wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Wielka szkoda, że Compassa nie spotkamy w szalonej wersji z dopiskiem SRT (Street and Racing Technology), w jakiej występuje Dodge Caliber. W concept carze tego modelu zamontowany był silnik 3,7 V6. Dlaczego Jeep nie zdecydował się na wprowadzenie podobnej jednostki do palety silnikowej tego modelu?