Jeep Compass

Jeep Compass

Jeep Compass został zaprezentowany szerokiej publiczności dopiero na targach motoryzacyjnych w Nowym Jorku w 2006 roku, mimo że concept car o tej samej nazwie pojawił się już cztery lata wcześniej. W palecie modelowej Jeepa jest to model najmniej nastawiony na wyprawy off-roadowe.

  • Jeep Compass 1
  • Jeep Compass 2
  • Jeep Compass 3
  • Jeep Compass 4
  • Jeep Compass 5
  • Jeep Compass 6
[1/6] Jeep Compass to kompaktowy pięciodrzwiowy SUV/crossover, dzielący płytę podłogową z Jeepem Patriot. Auto produkowane jest od 2007 roku do chwili obecnej. W 2017 roku zadebiutowała II generacja Jeepa Compass Źródło zdjęć: [Zdjęcie](http://en.wheelsage.org/jeep/compass/108572/pictures/ade9fp/) użytkownika Porlamfer |

O ile Wranglera i Liberty/Cherokee wybierają fani wycieczek poza asfaltowe trasy, Patriota - nie do końca zdecydowani, to Compassa kupują wyłącznie ci, którzy o off-roadzie lubią co najwyżej poczytać. Oczywiście ten crossover będzie sprawował się lepiej niż zwykły samochód kompaktowy na drogach szutrowych i dojazdach do pozamiejskich działek, ale na wjazd w teren nie ma co liczyć.

Mimo tego Jeep proponuje do Compassa opcjonalne zawieszenie Freedom Drive II, nastawione właśnie na jazdę off-roadową. Dość niezrozumiały ruch, bo ten model ma odgrywać raczej rolę bulwarowego SUV-a.

Jeep Compass jest najbardziej opływowy z całej gamy modelowej amerykańskiej marki. Nie znaczy to jednak, że zatracił charakterystyczne dla Jeepów cechy. Z przodu znajduje się dobrze znany, „żeberkowy” grill, oryginalne klosze lamp oraz zderzak z ciekawym przetłoczeniem. Po faceliftingu w 2011 roku modelowym przód jednak całkowicie modernizowano. Zachowano jedynie charakterystyczny grill, zmieniając całą resztę.

Jest nowocześniej, ale mniej oryginalnie. Linia boczna Compassa jest po prostu klasyczna, z dwoma wyjątkami. Kształt nadkoli jest niemal kwadratowy, a to rozwiązanie zwracające uwagę. Podobnie zresztą jak ukrycie klamek tylnych drzwi w stylu podobnym do rozwiązania znanego z Alfy Romeo. Najnudniej Crossover Jeepa wygląda z tyłu. Projektanci nie zaszaleli, a dodatkowo klosze tylnych lamp mogą nasuwać skojarzenia z tymi ze Škody Octavii, tyle że je trochę powiększono. Po zmianach w modelach na rok 2011 i nowszych jest nieco lepiej, ale wciąż raczej nijako.

Wnętrze Jeepa Compass jest praktycznie takie samo jak w modelu Patriot. W skrócie: nie jest zbyt ciekawie, a i materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej nie zachwycają. Po faceliftingu, podobnie jak w przypadku Patriota, jest lepiej, ale nie na tyle, żeby rozpływać się w zachwytach. Cieszy jedynie to, że Amerykanie zaczynają zauważać, że liczy się też to, jak samochód wygląda wewnątrz. Może to w ogóle powinien być priorytet, bo przecież częściej mamy okazję widzieć wnętrze naszego auta niż karoserię.

Powiązania Compassa z modelem Patriot nie są przypadkowe, bo auta powstały na tej samej płycie podłogowej. Co ciekawe, skorzystał z niej także Dodge przy konstrukcji modelu Caliber. Przypomnijmy, że Patriot to SUV, Compass reprezentuje crossovery, a Caliber zalicza się do samochodów kompaktowych.

Jeep zdecydował się wprowadzić do produkcji model mniej terenowo nastawiony, aby przyciągnąć nowych klientów. I rzeczywiście udało się to, bo większość nabywców Compassa wcześniej innego Jeepa (ani żadnej innej terenówki) nie miała. Czasy gdy na każdy samochód off-roadowy dzieci na ulicach krzyczały „Jeep”, odchodzą powoli w niepamięć. Kto wie, czy kolejnym krokiem nie będzie samochód kompaktowy.

Pod maską Compassa może bić jedno z czterech serc. Wybór jest dokładnie taki sam jak w przypadku bardziej kanciastego brata, Patriota. Są, dostępne także w Europie, benzynowe 2,0 l (156 KM) występujące wyłącznie z napędem na przednie koła. Wyżej znajduje się 174-konny silnik 2,4 l (tylko w USA). Dla rynków europejskich i australijskich przygotowano także diesle.

Początkowo oferowano silnik produkcji Volkswagena, czyli 2,0 l o mocy 140 KM. Przy okazji faceliftingu zastąpiono ten silnik również niemiecką jednostką, tyle że produkcji Mercedesa. Motor o pojemności 2,2 l oddaje do dyspozycji kierowcy już 163 KM i jest to chyba optymalna jednostka do tego samochodu ze względu na wysoki moment obrotowy dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych.

Wielka szkoda, że Compassa nie spotkamy w szalonej wersji z dopiskiem SRT (Street and Racing Technology), w jakiej występuje Dodge Caliber. W concept carze tego modelu zamontowany był silnik 3,7 V6. Dlaczego Jeep nie zdecydował się na wprowadzenie podobnej jednostki do palety silnikowej tego modelu?

Jeep pokazał nowego Compassa. Kolejny rozdział w historii modelu

Jeep pokazał nowego Compassa. Kolejny rozdział w historii modelu

Marcin Łobodziński Marcin Łobodziński
Jeep Compass z edycjami specjalnymi – i w teren, i na wybieg

Jeep Compass z edycjami specjalnymi – i w teren, i na wybieg

Kamil Niewiński Kamil Niewiński
Test: Jeep Compass 4xe – co wie o nim 1 na 4 kierowców?

Test: Jeep Compass 4xe – co wie o nim 1 na 4 kierowców?

Mateusz Raczyński Mateusz Raczyński
Pierwsza jazda: Jeep Compass z układem e-Hybrid - w końcu!

Pierwsza jazda: Jeep Compass z układem e-Hybrid - w końcu!

Mateusz Lubczański Mateusz Lubczański
Offroad Marcina: Jeep Compass Trailhawk 4xe - godny następca XJ

Offroad Marcina: Jeep Compass Trailhawk 4xe - godny następca XJ

Marcin Łobodziński Marcin Łobodziński
Plany Jeepa na przyszłość. Krok pierwszy: hybrydy

Plany Jeepa na przyszłość. Krok pierwszy: hybrydy

Filip Buliński Filip Buliński