Koniec z amerykańskim mitem. Aż 12 stanów planuje zakazy sprzedaży aut spalinowych

Stany Zjednoczone wciąż uchodzą za ostoję klasycznej motoryzacji. Widać to choćby w komentarzach pod naszymi artykułami. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, gdyż Ameryka, tak jak Europa, coraz mocniej skręca w kierunku elektromobilności.

Horror w fabryce Tesli. Robot zaatakował pracownikaZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Pixabay

Pierwszym stanem, który oficjalnie zatwierdził zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku, była Kalifornia. Tamtejsze władze podpisały stosowne dokumenty już w 2022 roku.

Mowa o regulacjach Advanced Clean Cars II, zgodnie z którymi zeroemisyjne pojazdy mają stanowić 35 proc. udziału w rynku przed 2026 rokiem, 68 proc. udziału do 2030 roku i 100 proc. maksymalnie do 2035 roku. Dwa lata temu Kalifornia była jedynym amerykańskim regionem, w którym zdecydowano się na taki krok. Dziś na liście jest już 11 innych stanów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy elektryczna Izera z Polski odniesie sukces? "Te samochody trzeba będzie sprzedać"

Zgodnie z sekcją 177 "ustawy o czystym powietrzu", poszczególne stany są zobowiązane do przestrzegania federalnych norm emisji lub przyjęcia bardziej rygorystycznych wytycznych Kalifornii, będącej swego rodzaju wzorcem.

W przeszłości 17 stanów przestrzegało przepisów Kalifornii, z czego 11 z nich zapowiedziało już, że wdroży regulacje Advanced Clean Cars II, zakazujące sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 roku. To Delaware, Maine, Maryland, Massachusetss, New Jersey, Nowy Jork, Oregon, Pensylwania, Rhode Island, Vermont i Waszyngton. Niewykluczone, że niebawem podobne deklaracje padną również w innych regionach USA.

Decyzje znajdują coraz wyraźniejsze odzwierciedlenie w amerykańskiej motoryzacji. Wiodące koncerny takie jak Ford, Stellantis czy General Motors zdecydowanie stawiają na rozwój elektromobilności, przy jednoczesnym ograniczaniu floty pojazdów spalinowych.

Oczywiście klienci wciąż mają spory wybór klasycznych spalinówek, nierzadko z wielkimi silnikami. Zmiana kursu jest jednak na tyle widoczna, że trudno ją zignorować. Czas pokaże, jak zapowiedzi i wstępne akty prawne przełożą się na rzeczywistość. Pierwszym kamieniem milowym będzie (albo i nie) 2026 rok.

Wybrane dla Ciebie
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie