WAŻNE
TERAZ

Wszystko, co ważne, dzieje się w Polsce. Wirtualnej Polsce

Koniec z amerykańskim mitem. Aż 12 stanów planuje zakazy sprzedaży aut spalinowych

Stany Zjednoczone wciąż uchodzą za ostoję klasycznej motoryzacji. Widać to choćby w komentarzach pod naszymi artykułami. Rzeczywistość jest jednak zupełnie inna, gdyż Ameryka, tak jak Europa, coraz mocniej skręca w kierunku elektromobilności.

Horror w fabryce Tesli. Robot zaatakował pracownikaZdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Pixabay

Pierwszym stanem, który oficjalnie zatwierdził zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych po 2035 roku, była Kalifornia. Tamtejsze władze podpisały stosowne dokumenty już w 2022 roku.

Mowa o regulacjach Advanced Clean Cars II, zgodnie z którymi zeroemisyjne pojazdy mają stanowić 35 proc. udziału w rynku przed 2026 rokiem, 68 proc. udziału do 2030 roku i 100 proc. maksymalnie do 2035 roku. Dwa lata temu Kalifornia była jedynym amerykańskim regionem, w którym zdecydowano się na taki krok. Dziś na liście jest już 11 innych stanów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy elektryczna Izera z Polski odniesie sukces? "Te samochody trzeba będzie sprzedać"

Zgodnie z sekcją 177 "ustawy o czystym powietrzu", poszczególne stany są zobowiązane do przestrzegania federalnych norm emisji lub przyjęcia bardziej rygorystycznych wytycznych Kalifornii, będącej swego rodzaju wzorcem.

W przeszłości 17 stanów przestrzegało przepisów Kalifornii, z czego 11 z nich zapowiedziało już, że wdroży regulacje Advanced Clean Cars II, zakazujące sprzedaży samochodów spalinowych po 2035 roku. To Delaware, Maine, Maryland, Massachusetss, New Jersey, Nowy Jork, Oregon, Pensylwania, Rhode Island, Vermont i Waszyngton. Niewykluczone, że niebawem podobne deklaracje padną również w innych regionach USA.

Decyzje znajdują coraz wyraźniejsze odzwierciedlenie w amerykańskiej motoryzacji. Wiodące koncerny takie jak Ford, Stellantis czy General Motors zdecydowanie stawiają na rozwój elektromobilności, przy jednoczesnym ograniczaniu floty pojazdów spalinowych.

Oczywiście klienci wciąż mają spory wybór klasycznych spalinówek, nierzadko z wielkimi silnikami. Zmiana kursu jest jednak na tyle widoczna, że trudno ją zignorować. Czas pokaże, jak zapowiedzi i wstępne akty prawne przełożą się na rzeczywistość. Pierwszym kamieniem milowym będzie (albo i nie) 2026 rok.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: elektryczna Toyota Hilux. Tak, ma to sens
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Test: Audi A6 Limousine e-hybrid – szwajcarska czekolada
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Akumulatory z elektrolitem stałym, wodór, czy paliwa o neutralnym śladzie węglowym? Oto w którym kierunku zmierza Toyota
Akumulatory z elektrolitem stałym, wodór, czy paliwa o neutralnym śladzie węglowym? Oto w którym kierunku zmierza Toyota
Niemcy podali graniczne dane. Poniżej tego nie kupuj używanego auta
Niemcy podali graniczne dane. Poniżej tego nie kupuj używanego auta
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner