Lamborghini

Lamborghini – włoska marka luksusowych samochodów sportowych, a także supersamochodów. Istnieje na rynku od 1963 roku i należy obecnie do grupy Volkswagen. Jej auta kojarzą się z szybkością, pięknym wyglądem i drzwiami otwieranymi do góry. Niewiele osób wie tymczasem, że produkuje także łodzie i traktory, a kiedyś wypuściła na rynek własny motocykl.

Obraz
© [Zdjęcie](https://www.flickr.com/photos/22256255@N05/2145944129) autorstwa Michi1308 / [CC BYSA 2.0](https://creativecommons.org/licenses/bysa/2.0/)

Lamborghini – historia

Nazwa marki pochodzi od nazwiska założyciela. To Ferruccio Lamborghini, który urodził się w 1916 roku w północnych Włoszech. Wychował się w rolniczej rodzinie i często naprawiał popsute maszyny wykorzystywane do upraw winogron. Bardziej od pracy rolniczej podobała mu się jednak mechanika i postanowił poświęcić jej swoje życie. Po II wojnie światowej i pobycie w armii otworzył swój warsztat i zaczął w nim naprawiać samochody.

W wolnych chwilach Lamborghini na auto sportowe przerobił na przykład pierwszego Fiata 500. Wziął z nim udział w wyścigu, ale rozbił się i postanowił zrezygnować z dużych prędkości. Zdecydował, że otworzy firmę i będzie produkować traktory. Tak powstała Lamborghini Trattori, która tworzy pojazdy rolnicze do dziś. Jej założyciel mocno się na niej wzbogacił.

Feruccio Lamborghini lubił się wynagradzać za wysiłek. Najpierw stworzył własną łódź, a później w prezencie dla samego siebie kupił jeden z pierwszych Ferrari 250 GTO. Jak mówi legenda, od razu zwrócił uwagę na wiele problemów w aucie. Nie podobało mu się wykończenie wnętrza, a jego techniczna jakość wykonania (szczególnie sprzęgło) pozostawiała wiele do życzenia. Co najgorsze, Ferrari często się psuło.

Mężczyzna zgłosił te problemy samemu Enzo Ferrari, założycielowi słynnej marki. Ten z kolei nie chciał go jednak wysłuchać. Jako przyczynę podał fakt, że Lamborghini produkuje traktory. Zdaniem Ferrariego miał się nie znać na samochodach sportowych i był zaledwie "traktorzystą bez kompetencji”. Rozwścieczony Lamborghini powrócił do deski kreślarskiej i zajął się ulepszaniem swojego modelu Ferrari. Po pewnym czasie jego projekt przerodził się w zupełnie inny pojazd.

Lamborghini – pierwsze modele

Firma Lamborghini powstała w 1963 roku. Jej założyciel zatrudnił jednego z czołowych projektantów Ferrari odpowiedzialnego za model 250 GTO, który posiadał. Na podstawie prac dwóch mężczyzn powstał nowy silnik Lamborghini V12, a słynny projektant Gian Paolo Dallara (również z Ferrari) rozpoczął prace nad nową karoserią. W tym samym roku światło dzienne ujrzało Lamborghini 350GTV.

Prototyp był szybszy i prowadził się lepiej niż Ferrari. Pierwsze modele Lamborghini to jednak nie wygląd, do którego marka nas przyzwyczaiła w latach 70. i 80. Pod tym względem nie wyróżniały się jeszcze na tle konkurencji. Tymczasem po roku od pierwszego prototypu i po zakupie fabryki w rodzimym dla założyciela firmy mieście, na rynek trafiło pierwsze produkcyjne Lamborghini 350GT (bez "V”).

W 1966 roku 350-tka doczekała się kilku poprawek, w tym potężniejszej wersji silnika V12. Na rynek wprowadzono ją jako Lamborghini 400 GT, ostatni model firmy oznaczany zaledwie liczbą. Uwagę zwróciło na niego jednak niewiele osób. Nie był to jedyny samochód sportowy tej samej marki wypuszczony na rynek w tym roku. Projektant Dallara sprawił natomiast, że w następnych latach zmieniły się w pojazdy kultowe. Zaprojektował karoserię o charakterystycznych, nieco już kanciastych kształtach.

Nastąpiła premiera Lamborghini Miura, a 2 lata później Lamborghini Espada. Sam założyciel firmy zaskoczony był ich szybkością i tym, jak bardzo nadawały się do wyścigów (w których startu kategorycznie od czasu wypadku odmawiał). Sam jeździł modelem 400 GT, ale to Miura i Espada sprawiły, że Lamborghini stało się marką znaną na świecie. Co więcej, już na początku lat 70. miały dominować na rynku. W międzyczasie Gian Paolo Dallara odszedł z firmy, a jego następca postanowił w kierunku futurystycznych aut pójść o krok dalej.

Lamborghini – problemy finansowe

Lata 70. nie były zbyt pomyślne dla Feruccia. Rozpoczęły się od kryzysu finansowego na całym świecie, co dotknęło również jego firmę. Luksusowych aut sportowych zwyczajnie nikt nie chciał kupować. W dalszym ciągu włoski producent tworzył jednak nowe modele, idąc przy tym w kierunku przyszłości. Tak powstało Lamborghini Urraco, które miało rywalizować na przykład z Porsche 911.

Założyciel marki miał też problemy ze swoimi pracownikami i coraz bardziej wymagającymi przepisami we Włoszech. Postanowił więc, że sprzeda najpierw Trattori (czyli firmę odpowiedzialną za traktory), a potem samo Lamborghini. Ostatnim modelem, nad którym pracował było auto, które zachwyciło wszystkich od razu po premierze w 1974 roku (już po jego odejściu). Lamborghini Countach był niezwykle drogi i niezwykle ekstrawagancki. Miał drzwi otwierane do góry.

Właściciele firmy kilka razy się zmieniali w trakcie produkcji Lamborghini Countach. Jeden z nich, Patrick Mimran, pomógł na przełomie lat 70. i 80. uchronić firmę przed całkowitym bankructwem. Był także, co ciekawe, jedyną osobą, której udało się odnieść zyski, produkując markę Lamborghini. To za jego panowania pojawił się również na przykład dosyć niecodzienny samochód terenowy Lamborghini LM002, przypominający niemal sportowego Jeepa.

To również ten człowiek odpowiada za jedyny w historii motocykl Lamborghini. Powstał w połowie lat 80. inspirowany Countachem, a na zlecenie Włochów wyprodukowała go francuska firma Boxer Design. Jego silnik miał litr pojemności, a moc rzędu 130 KM, co przy wadze 180 kg dawać miało niesamowite przyspieszenie. Motocykl nazwano Lamborghini Design 90, lecz odniósł klęskę na rynku.

Lamborghini – modele lat 90. i pierwszej dekady XXI w.

Produkcja Lamborghini Countach zakończyła się w 1990 roku. Światło dzienne miał ujrzeć wtedy jego "piekielny” następca. Sama firma należała już do koncernu Chrysler, lecz Mimran zdecydował się pomóc w tworzeniu nowego modelu. Jak go później miał określić jeden z prezenterów Top Gear - Jeremy Clarkson, został zaprojektowany tak, by spośród wszystkich samochodów na świecie to za nim obracało głowę najwięcej osób. To Lamborghini Diablo, którego produkcja ruszyła wraz z wycofaniem poprzednika.

Obok modelu LM002 Lamborghini Diablo było jedynym autem tej firmy w całej dekadzie. Dopiero na początku następnej miała się pojawić dwójka jego następców. Stało się tak dlatego, że firma znów przechodziła z rąk do rąk – Chrysler próbował się jej pozbyć już po kilku latach od zakupu. W końcu stała się własnością grupy Volkswagen, a dokładniej Audi, do którego należy do dziś. To jej zawdzięczamy powstanie modeli z początku pierwszej dekady wieku - Lamborghini Murciélago i Lamborghini Gallardo.

Te modele produkowano z ogromnym powodzeniem przez następne kilkanaście lat. Sprawiły, że wcześniejsze kanciaste rysy Lamborghini nieco się wygładziły. Murcielago wycofano dopiero w 2010 roku (po 4099 egzemplarzach), a Gallardo w 2013 roku (po ponad 14 tys. aut). Powstało także kilka aut o niewielkiej produkcji. To na przykład: Lamborghini Reventón, Lamborghini Sesto Elemento i Lamborghini Veneno. Powstał też supersamochód przygotowany specjalnie z okazji setnej rocznicy narodzin założyciela Lamborghini – model Centenarió.

Lamborghini – obecne modele

Marka Lamborghini produkuje obecnie trzy auta. To Lamborghini Aventador – główny model w ofercie tego włoskiego producenta. To także Lamborghini Huracan napędzany nie V12, a nieco słabszym V10. Firma kontynuuje za sprawą ich nazw swoją długą tradycję, bo wszystkie modele już od czasów Miury nazywane są od słynnych hiszpańskich byków biorących udział w korridzie.

Lamborghini w 2018 roku powróciło także do produkcji aut, którymi zjedziemy z asfaltu. Na rynku pojawił się następca dla LM002, tym razem w mniejszej formie SUV-a. Chodzi o Lamborghini Urus. Tym razem nazwa wzięła się od gatunku zwierząt, które były przodkami byków. Pojazd z napędem na wszystkie koła ma silnik zapożyczony z modelu Gallardo o mocy prawie 600 KM. Pozostałe modele tymczasem można kupić jako coupe, a także roadstery.