Cisza zamiast V8. Ford F-150 Lightning powraca jako potężny elektryk

Cisza zamiast V8. Ford F‑150 Lightning powraca jako potężny elektryk

Imponujący uciąg to jedna z zalet Lightninga.
Imponujący uciąg to jedna z zalet Lightninga.
Źródło zdjęć: © mat. prasowe / Ford
Aleksander Ruciński
20.05.2021 07:23, aktualizacja: 10.03.2023 15:47

Ford F-150 to jeżdżący symbol, jeden z największych hitów w historii amerykańskiej motoryzacji, a przy okazji wszechstronne auto, które jest czymś więcej niż tylko roboczym pickupem. Do oferty dołącza właśnie elektryczne wydanie Lightning, które rzuca rękawicę m.in. tesli.

F-150 Lightning to rywal Tesli Cybertruck czy Riviana R1T. Rzecz w tym, że ani tesla, ani rivian póki co nie są gotowe. Tymczasem ford jest i właśnie wjeżdża do amerykańskich salonów ze sporymi szansami na sukces.

Ale jak to? Pickup na prąd i sukces? Zdziwiłbym się, gdyby w przypadku F-150 Lightning tak się nie stało, gdyż jak wynika z danych przedstawionych przez Forda, to po prostu porządne auto, które dla wielu może okazać się ciekawą alternatywą dla wersji spalinowych.

Amerykanie są pewni swego, gdyż po raz kolejny, po elektrycznym mustangu sięgają po typowo spalinową nazwę. Lightning jednoznacznie kojarzy się bowiem z ostrymi wersjami F-150, które w latach 90. parowano z dużymi silnikami V8 - najpierw 5.8 o mocy 240 KM, a potem 5.4 generującym 380 KM. W elektryku parametry są jeszcze lepsze, ale zalety nie ograniczają się wyłącznie do napędu.

Zacznijmy od designu, który nie pozostawia wątpliwości, z jakim samochodem mamy do czynienia. To bez wątpienia amerykańska klasyka - bez zbędnych udziwnień i kombinacji, którymi wyróżniają się wspomniani wcześniej, nadchodzący konkurenci. Podobnie jest we wnętrzu - komfortowym, do bólu przemyślanym i dobrze wyposażonym - dokładnie tak, jak w standardowym F-150.

Ford F-150 Lightning (2021)
Ford F-150 Lightning (2021)© mat. prasowe / Ford

Drugą zaletą jest praktyczność - elektryczny napęd pozwolił na wygospodarowanie dodatkowej przestrzeni pod maską. Dzięki temu poza klasyczną dla pickupa, otwartą przestrzenią ładunkową mamy też przedni bagażnik mieszczący 400 litrów ładunku o masie do 180 kg. W końcu jakiś pickup, w którym nie trzeba obawiać się o bezpieczeństwo bagażu.

Dane techniczne również nie dają powodów do narzekań. 900 kg ładowności może nie jest przesadnie imponującym wynikiem, ale już uciąg na poziomie 4,5 tony można uznać za naprawdę zadowalający. Podobnie jak osiągi - w słabszej wersji dostaniemy do dyspozycji 2 silniki elektryczne o łącznej mocy 430 KM, a w mocniejszej podobny zestaw, tyle że generujący 570 KM.

Maksymalny moment obrotowy w obu przypadkach jest taki sam - 1050 Nm, co owocuje czasami przyspieszeń 0-100 km/h w okolicach 5 sekund. Zasięg, czyli jeden z najważniejszych parametrów w elektryku, też nie rozczarowuje - słabsza odmiana pozwoli pokonać 370 km na jednym ładowaniu, a mocniejsza 480 km. Samo ładowanie, w zależności od urządzenia potrwa natomiast od 19 godzin do 41 minut - maksymalna obsługiwana moc to 150 kW.

Ford F-150 Lightning (2021)
Ford F-150 Lightning (2021)© mat. prasowe / Ford

Oczywiście, jak przystało na auto stworzone z myślą o pracy, nie brakuje tu praktycznych udogodnień. Tylną pakę bez problemu zamienimy w mobilny warsztat, a liczne wtyczki (11 sztuk) w przestrzeniach ładunkowych i wnętrzu umożliwiają zasilanie zewnętrznych urządzeń, np. elektronarzędzi. Wszystko to w parze z wyposażeniem, które trudno określić spartańskim.

Są multimedia SYNC4 z gigantycznym ekranem, cyfrowe zegary czy liczne systemy wsparcia kierowcy, choć zapewne wiele będzie zależeć od wersji wyposażenia. Te topowe mają kosztować nawet 90 tys. dolarów, podczas gdy bazową kupimy za zaledwie 39 974 dolary. Niezła okazja, szkoda tylko, że nie dla Europy.

  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
  • Slider item
[1/25]
Źródło artykułu:WP Autokult
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)