Napięcia na linii UE - Chiny. Kanclerz Niemiec z dość ostrożnym podejściem

Unia Europejska rozpoczynająca śledztwo wymierzone w chińskich producentów samochodów wsadziła niejako kij w mrowisko. Bardzo zachowawcze stanowisko wobec sporu postanowił wyrazić kanclerz Niemiec, Olaf Scholz.

TAICANG, CHINA - SEPTEMBER 11: Aerial view of BYD new energy vehicles waiting to be shipped aboard at an international container terminal of Taicang Port on September 11, 2023 in Taicang, Suzhou City, Jiangsu Province of China. (Photo by VCG/VCG via Getty Images)Napływ chińskich aut do Europy jest obecnie niezwykle gorącym tematem
Źródło zdjęć: © GETTY | VCG
Kamil Niewiński
2

Jednym z najważniejszych tematów w branży motoryzacyjnej jest śledztwo rozpoczęte przez Komisję Europejską. Chodzi w nim o sprawdzeniu, jak na ceny chińskich samochodów wpływają tamtejsze rządowe dotacje. Wiele wskazuje na to, że wynikiem całej tej sytuacji może być wprowadzenie większych ceł na auta napływające do Europy z Państwa Środka. Miałoby to wyrównać szanse europejskich producentów.

Oczywiście decyzja KE nie do końca podoba się Chinom - mówiąc delikatnie. Już teraz pojawiają się groźby swoistego odwetu, a przecież trzeba przyznać, że tamtejsze firmy, które bardzo mocno uzależniły od siebie europejskie koncerny, mają na ręce naprawdę mocne karty. To właśnie dlatego obecna sytuacja pomiędzy UE a Chinami w sektorze motoryzacyjnym robi się dość napięta.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Mercedes EQE SUV - wbija bratu nóż w plecy

Swoje wątpliwości dotyczące ewentualnego wprowadzenia wyższych ceł na chińskie auta zdążył już wyrazić Mercedes. Teraz zaś bardzo podobny głos postanowił podjąć Olaf Scholz. W wywiadzie z portalem Wirtschaftswoche kanclerz Niemiec używa zresztą bardzo podobnych argumentów - wspomina o polityce protekcjonizmu, a także o podobnych obawach, jakie Europa zdawała się mieć względem napływu aut z Japonii czy Korei Płd.

Nie jestem co do tego zbyt przekonany, mówiąc grzecznie. Nasz model gospodarczy nie powinien opierać się na protekcjonizmie ani na nim polegać. Powinniśmy skupiać się na atrakcyjności naszych produktów. Podobne obawy pojawiały się, czy na rynek niemiecki wchodzili producenci japońscy i koreańscy. A mimo to nie ustąpiliśmy.

Olaf Scholz
kanclerz Niemiec

Wybrane dla Ciebie

Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Kierowcy są zaskoczeni, gdy widzą taki komunikat. Oto co oznacza
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Chińskie auto trafi do "Gran Turismo". Po raz pierwszy w historii
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Trump ma pozbyć się tesli, którą kupił przed trzema miesiącami. To efekt kłótni z Muskiem
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Škoda Elroq 50 – gdyby tylko nie ta cyfryzacja
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Test: Ford Capri AWD 340 KM - po prostu tańszy od Volkswagena
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Toyota wprowadza hybrydę do najmniejszych aut. Aygo X Hybrid różni się nie tylko napędem
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Test: BMW M5 Touring - największy skalpel świata
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Szef sprzedaży Volkswagena wskazał problem Tesli. Zapowiada dominację niemieckiego koncernu
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców
Pierwsza jazda: Renault Austral – Francuzi posłuchali kierowców