Nowe nalepki na pojazdy elektryczne. W całej UE wchodzą w życie od 20 marca 2021 r. 

Unia Europejska chce ułatwić zmotoryzowanym korzystanie z elektryków. Od 21 marca wszystkie takie pojazdy będą musiały być opatrzone nalepką, określającą właściwe parametry jego ładowania.

Pierwsze auta z nowymi nalepkami już trafiły na rynekPierwsze auta z nowymi nalepkami już trafiły na rynek
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Tomasz Budzik

W 2018 r. Unia Europejska wprowadziła nowe, zunifikowane oznaczenia dystrybutorów. Od tego czasu producenci aut analogiczne naklejki obowiązkowo muszą umieszczać na samochodach – w okolicy wlewu paliwa. Teraz podobna zmiana będzie dotyczyła pojazdów elektrycznych. Nowe przepisy wejdą w życie w sobotę 20 marca 2021 r.

Co dokładnie się zmieni?

Nowe oznakowanie pojawi się na stacjach ładowania obok gniazda wyjściowego lub miejsca przechowywania przewodu, na kablach do ładowania, w instrukcjach obsługi pojazdów i przede wszystkim na pojazdach – w pobliżu gniazda ładowania i na każdej wtyczce. Oznakowanie będzie obowiązkowe w przypadku zasilanych energią elektryczną samochodów, motocykli i motorowerów, pojazdów trójkołowych i czterokołowych, ciężarówek i autobusów. Co ważne, dotyczy to tylko pojazdów wprowadzonych na rynek czy zarejestrowanych od 20 marca 2021 r. Nie ma wymogu oznakowania starszych pojazdów.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© ACEA

W każdym z 27 państw Unii Europejskiej, a także w Islandii, Norwegii, Lichtensteinie, Macedonii, Serbii, Szwajcarii i Turcji, oznakowanie będzie takie samo. Będzie ono określało właściwe dla danego pojazdu parametry ładowania. Na stacji znak będzie miał białe lub srebrne tło z czarną literą. Na pojeździe znak będzie miał czarne tło i białą lub srebrną literę. By w odpowiedni sposób załadować pojazd, wystarczy "połączyć" odmienne kolorystycznie znaki z tą samą literą. Poniżej publikujemy dokładne znaczenie nowego oznakowania.

Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© ACEA
Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
© ACEA

Nowy system oznakowania ma ułatwić życie użytkownikom pojazdów elektrycznych. To z pewnością dobry ruch. W końcu o ile każdy właściciel pojazdu elektrycznego podchodzi do jego ładowania rutynowo, to w przypadku wypożyczenia takiego pojazdu czy przejazdu elektrycznym autem firmowym może pojawić się problem.

Wybrane dla Ciebie

Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Polacy się rzucili na chińskie auto. Przy takiej cenie to nic dziwnego
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Moc i moment jak w holowniku. Rivian prezentuje modele w wersji Quad
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Bentley EXP 15 zapowiada przyszłego elektryka marki. Takich drzwi dawno nie widzieliśmy
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie