O wyglądzie Audi będzie teraz decydował Włoch

Ważna zmiana na szczycie w Ingolstadt: Audi ogłosiło, że Massimo Frascella zastąpi Marca Lichtego w roli szefa designu marki. 52-letni Włoch wcześniej odpowiadał za stylistykę Jaguara i Land Rovera.

Massimo FrascellaMassimo Frascella
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Audi, Bernhard Huber
Błażej Buliński

Audi ma nowego szefa designu. Formalnie Massimo Frascella stanowisko obejmie 1 czerwca, jednak firma już teraz ogłosiła decyzję. Frascella jest absolwentem Istituto d’Arte Arte Applicata & Design w Turynie. Swoją karierę rozpoczął w 1997 roku w studio Bertone, po czym w 2000 roku przeprowadził się do USA. Do 2004 roku pracował dla Forda, a lata 2005-2011 spędził w kalifornijskim studio Kii. Tu powstały za jego czasów m.in. modele Rio, Soul, Sportage czy Sorento.

Pod koniec 2011 roku przeniósł się ze słonecznego zachodniego wybrzeża USA na wyspy brytyjskie, do Land Rovera. Pracował nad modelami Discovery Sport, Discovery, Velar, EvoqueDefender, dzięki którym legendarna marka (a właściwie dwie marki, jeśli osobno liczyć ofensywę Range Roverów) zyskała więcej szlachetności. W 2020 roku został szefem designu Land Rovera, a zaledwie 6 miesięcy później wszystkich czterech marek powołanych w nowych strukturach JLR – Jaguar, Range Rover, Defender i Discovery. W samochodach, za które odpowiadał Frascella, wyraźnie widać jego credo.

Istotą mojego podejścia do projektowania jest prostota. Moją pasją jest projektowanie bez zbędnych ozdób, które nie tylko podąża za współczesnymi trendami, ale ucieleśnia ponadczasową estetykę i wyrafinowanie.

Massimo Frascella
Nowy szef designu w Audi

Audi niedawno też zmieniło strukturę swojej organizacji – szef designu odpowiada teraz bezpośrednio przed prezesem, Gernotem Döllnerem. Można więc spekulować, że Döllner mógł mieć nie tylko decydujący głos w wyborze Frascellego, ale też zainicjował tę zmianę.

Design zawsze był częścią rdzenia i DNA marki Audi. Dlatego też, szczególnie w fazie transformacji technologicznej, nasze hasło „Przewaga dzięki technice” musi być widoczne i zauważalne we wnętrzu, jak i na zewnątrz wszystkich przyszłych modeli serii. Massimo Frascella zadba o to, aby pojazdy Audi ucieleśniały tożsamość marki za pomocą charakterystycznego i emocjonalnego języka projektowania. W sercu jego filozofii projektowania leży przejrzystość, precyzja i idealne proporcje – cechy, które doskonale wpisują się w wizerunek marki Audi

Gernot Döllner
prezes zarządu Audi AG

Ze stanowiskiem po 10 latach żegna się Marc Lichte, który ma objąć inną funkcję w strukturach grupy Volkswagena. 55-latek z koncernem jest związany od 1996 roku. Pracował przy projektach bardzo wielu aut, których design okrzyknięto ponadczasowym. Współtworzył aż trzy generacje Golfa (IV, V i VI), trzy generacje Passata (B6, B7, B8) dwie generacje Touarega (II i III) oraz Arteona. W Audi zbudował nowy język stylistyczny i nadał poszczególnym modelom silniejszą tożsamość – wcześniej marce zarzucano zbyt jednolity wygląd aut.

Marc Lichte
Marc Lichte © Materiały prasowe | Audi

Ponadto pod okiem Marca Lichtego powstała seria bardzo progresywnych konceptów Sphere, elektryczny e-tron GT i przede wszystkim w pełni elektryczne modele, które w wersjach seryjnych poznamy dopiero w tym roku. W ostatnich latach Audi nie świętowało wielu premier, szykowało się bowiem do ofensywy – teraz debiuty tych samochodów będzie świętował już następca Marca Lichtego.

Wybrane dla Ciebie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem
Nowa Dacia za 3900 euro? Wystarczy być mniej zamożnym Włochem