Powstanie Toyota Hilux na wodór. Dostanie napęd z Miraia

Toyota od dawna jest liderem cały czas raczkującej technologii tworzenia samochodów z ogniwami paliwowymi na wodór. Takie podejście do elektromobilności ma być rozwiązaniem problemu długiego ładowania akumulatorów. W ramach specjalnego projektu w 2023 r. światło dzienne ma ujrzeć koncept Hiluxa o takim właśnie napędzie.

Toyota Hilux H2Toyota Hilux H2
Źródło zdjęć: © Toyota
Szymon Jasina

Prototyp wodorowej Toyoty Hilux będzie pierwszym pick-upem japońskiej marki z ogniwami paliwowymi. Otrzyma on rozwiązania z drugiej generacji modelu Mirai i powstanie w Wielkiej Brytanii. Czemu właśnie tam? Gdyż cały projekt sponsorowany jest przez brytyjski rząd, który przeznaczy na niego 11,3 mln funtów (przeszło 60 mln zł) w ramach inicjatywy rozwoju pojazdów bezemisyjnych.

Za bazę posłuży zwykła Toyota Hilux, z której wymontowany zostanie silnik Diesla. Jego miejsce zajmie jednostka elektryczna generująca 185 KM i 300 Nm. To mniej niż w przypadku konstrukcji wysokoprężnej, ale po prostu takie rozwiązanie "jest pod ręką". Wszystko dlatego, że dawcą całego układu będzie Mirai drugiej generacji. Wodór będzie przechowywany w trzech zbiornikach, ale można się spodziewać, że gorsza aerodynamika i większa masa będą oznaczały nieco mniejszy zasięg niż 647 km w modelu Mirai.

Toyota Hilux H2
Toyota Hilux H2 © Toyota

Toyota nie będzie tworzyć wodorowego Hiluxa sama. Rządowe pieniądze oznaczają, że w całym procesie wezmą udział też brytyjskie firmy, które z jednej strony będą pomocą dla japońskiej marki, a z drugiej zyskają doświadczenie, które będą mogły wykorzystać w przyszłości.

Przypomnijmy, że w przypadku zastosowania ogniw paliwowych wodór nie ulega spalaniu, ale efektem utleniania jest powstawanie energii elektrycznej. Zatem Mirai, czy niedługo koncepcyjny Hilux H2, to samochody elektryczne, które zamiast ładować z gniazdka można tankować. Wśród wyzwań tej technologii jest poprawa wydajności ogniw paliwowych, ale też opracowanie tańszego, bardziej wydajnego i ekologicznego procesu produkcji wodoru (który można uzyskiwać np. z wody).

Toyota Hilux H2
Toyota Hilux H2 © Toyota
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje