Powstanie Toyota Hilux na wodór. Dostanie napęd z Miraia

Toyota od dawna jest liderem cały czas raczkującej technologii tworzenia samochodów z ogniwami paliwowymi na wodór. Takie podejście do elektromobilności ma być rozwiązaniem problemu długiego ładowania akumulatorów. W ramach specjalnego projektu w 2023 r. światło dzienne ma ujrzeć koncept Hiluxa o takim właśnie napędzie.

Toyota Hilux H2Toyota Hilux H2
Źródło zdjęć: © Toyota
Szymon Jasina

Prototyp wodorowej Toyoty Hilux będzie pierwszym pick-upem japońskiej marki z ogniwami paliwowymi. Otrzyma on rozwiązania z drugiej generacji modelu Mirai i powstanie w Wielkiej Brytanii. Czemu właśnie tam? Gdyż cały projekt sponsorowany jest przez brytyjski rząd, który przeznaczy na niego 11,3 mln funtów (przeszło 60 mln zł) w ramach inicjatywy rozwoju pojazdów bezemisyjnych.

Za bazę posłuży zwykła Toyota Hilux, z której wymontowany zostanie silnik Diesla. Jego miejsce zajmie jednostka elektryczna generująca 185 KM i 300 Nm. To mniej niż w przypadku konstrukcji wysokoprężnej, ale po prostu takie rozwiązanie "jest pod ręką". Wszystko dlatego, że dawcą całego układu będzie Mirai drugiej generacji. Wodór będzie przechowywany w trzech zbiornikach, ale można się spodziewać, że gorsza aerodynamika i większa masa będą oznaczały nieco mniejszy zasięg niż 647 km w modelu Mirai.

Toyota Hilux H2
Toyota Hilux H2 © Toyota

Toyota nie będzie tworzyć wodorowego Hiluxa sama. Rządowe pieniądze oznaczają, że w całym procesie wezmą udział też brytyjskie firmy, które z jednej strony będą pomocą dla japońskiej marki, a z drugiej zyskają doświadczenie, które będą mogły wykorzystać w przyszłości.

Przypomnijmy, że w przypadku zastosowania ogniw paliwowych wodór nie ulega spalaniu, ale efektem utleniania jest powstawanie energii elektrycznej. Zatem Mirai, czy niedługo koncepcyjny Hilux H2, to samochody elektryczne, które zamiast ładować z gniazdka można tankować. Wśród wyzwań tej technologii jest poprawa wydajności ogniw paliwowych, ale też opracowanie tańszego, bardziej wydajnego i ekologicznego procesu produkcji wodoru (który można uzyskiwać np. z wody).

Toyota Hilux H2
Toyota Hilux H2 © Toyota

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie