Wiceminister o "kablu ciągniętym przez balkony". Polityk zapomniał, gdzie pracuje?

Jacek Ozdoba w wywiadzie dla RMF FM wypowiedział się na temat planu miliona elektryków na polskich drogach. Wiceminister klimatu i środowiska odniósł się też do planowanego zakazu sprzedaży spalinówek na terenie UE.

Wiceminister Ozdoba wypowiedział się w sprawie aut elektrycznychWiceminister Ozdoba wypowiedział się w sprawie aut elektrycznych
Źródło zdjęć: © Getty Images

Wiceminister klimatu i środowiska w rządzie Mateusza Morawieckiego Jacek Ozdoba wypowiedział się na temat pomysłu swojego szefa z 2016 r. Mowa tu o planowanym milionie samochodów elektrycznych, które miałyby jeździć po polskich drogach już za trzy lata (w 2025 r.).

Widmo blackoutu

Milion samochodów elektrycznych na polskich drogach oznaczałby stały blackout  stwierdził w rozmowie z Robertem Mazurkiem dla RMF FM minister Ozdoba.

Polityk Solidarnej Polski, pytany o głosowanie w Parlamencie Europejskim (które podtrzymało plan zakazu rejestracji nowych aut spalinowych na terenie UE od 2035 r.), wierzy, że sprawa nie jest jeszcze przesądzona, a sam zakaz uważa za absurdalny.

Kable na balkonie

– Proponuję, żeby Frans Timmermans pojechał pod Ciechanów lub też wyszedł do kierowców np. na Mokotowie. Jest wiele mieszkań, teraz proszę sobie wyobrazić: kabel będzie ciągnięty przez balkony, czy też będą stworzone jakieś miejsca do parkowania, żeby naładować swój samochód? – pytał retorycznie polityk.

– Jeżeli UE się uprze, to oczywiście, że będzie chciała coś takiego wdrożyć. Ale mogę powiedzieć, że to jest nierealne – zapewniał Ozdoba.

Fakty i mity

Warto zwrócić uwagę, że polski rząd nigdy oficjalnie nie wycofał się z pomysłu miliona elektryków w 2025 r. Wszak w projekcie Polityki Energetycznej Polski z 2021 r. utrzymywano, że cel 1 mln pojazdów elektrycznych w 2025 r. to wariant "bardzo ambitny, dający impuls rozwojowy branży".

Z drugiej strony w tym samym dokumencie przeczytamy, że celem jest, aby do 2030 r. liczba zarejestrowanych pojazdów elektrycznych i hybrydowych wynosiła 600 tys. Taka liczba wydaje się znacznie bardziej realna.

Według danych "Licznika Elektromobilności" Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych z końca czerwca 2022 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 50 990 osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym.

Wyrok do odroczenia?

Jeżeli zaś przyjrzymy się zapowiadanemu zakazowi sprzedaży spalinówek – to istotnie głos ministra o problematyczności zakazu, który miałby wejść w życie już za 13 lat, nie jest odosobniony.

Obiekcje odnośnie do "rygorystycznego" przepisu zgłaszali przedstawiciele branży automotive, ale pojawiają się też głosy polemiczne z samej Brukseli. Powtarzające się argumenty łączą zakaz z obciążeniami dla gospodarki państw Unii, problemami z infrastrukturą ładowania oraz pozyskiwaniem niezbędnych surowców.

(Nie)szczęśliwa trzynastka

W Polsce do listy problemów śmiało można dopisać też archaiczną i mało wydolną sieć energetyczną, która przecież nie była projektowana z myślą o dodatkowym obciążeniu ze strony pojazdów na prąd.

Powyższe nie zwalnia jednak polityków z proaktywnej postawy. Wszak niezależnie od ostatecznego rozwiązania kwestii zakazu rejestracji aut spalinowych, liczba elektryków w Polsce stale rośnie  a sam wzrost nabiera tempa z każdym rokiem.

Tymczasem 13 lat to relatywnie krótki okres, ale wystarczający, by wprowadzić zmiany potrzebne "na wczoraj". Zmiany może zapoczątkować np. ministerstwo, w którym pracuje Jacek Ozdoba.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy