Zero emisji w całym cyklu produkcji. To nie marzenie, to rzeczywistość

Gdy Volkswagen mówi o elektromobilności jako szansie na ochronę planety, nie są to puste słowa. ID.3, który wkrótce zostanie zaprezentowany, będzie produkowany w neutralny dla środowiska sposób. Fabryka w Zwickau jest już na to gotowa.

Elektryczny e-Golf przed fabryką w ZwickauElektryczny e-Golf przed fabryką w Zwickau
Źródło zdjęć: © Fot. Materiały prasowe/Volkswagen
Robert Lubański

Nie ma wątpliwości, że jazda samochodem elektrycznym jest sposobem na lokalne ograniczenie emisji spalin. Problem w tym, że jeśli chcemy mówić o ekologii, powinniśmy spojrzeć szerzej i wziąć też pod uwagę proces produkcji. Volkswagen robi to już teraz.

Producent policzył, ile dwutlenku węgla w całym swoim "życiu" emituje golf z silnikiem diesla oraz elektryczny e-golf. Okazało się, że nawet po wzięciu pod uwagę procesu produkcji, auto na prąd jest czystsze. Emituje bowiem 120 g/km, podczas gdy samochód z motorem wysokoprężnym osiągnął wynik 141 g/km.

Na tym nie koniec. Volkswagen zapowiedział, że w przypadku elektrycznego ID.3 nawet fabryki będą działały sposób neutralny dla środowiska, dzięki czemu ślad węglowy będzie jeszcze niższy. Celem jest maksymalne zmniejszenie emisji CO2 w transporcie, który dzisiaj odpowiada za 14 proc. zanieczyszczeń w powietrzu i stworzenie wyłącznie bezemisyjnej floty aut do 2050 roku.

Zielona fabryka

Podstawą każdego samochodu elektrycznego są akumulatory. Tutaj niemiecki producent zdecydował się na odważny krok, jakim jest wybieranie ogniw produkowanych w Europie (zamiast np. podzespołów chińskich). To zmniejsza odległość, jaką muszą przebyć do miejsca, gdzie będą zainstalowane w aucie. Ponadto zakłady, które produkują te akumulatory, wykorzystują zielone źródła energii.

Kolejnym krokiem jest sama fabryka, z której będą wyjeżdżać ID.3. Od dawna wiemy, że jest to zakład w Zwickau. Pierwsze przedprodukcyjne egzemplarze już zjechały z taśm, a prąd potrzebny do produkcji został pozyskany z odnawialnych źródeł energii, a konkretnie z elektrowni wodnej w Kaprun. Efekty już widać. Od 2010 roku liczba produkowanych tam pojazdów wzrosła o 3 proc., zaś emisja dwutlenku węgla zmalała o 66 proc.

Volkswagen zdaje sobie sprawę, że nie da się w pełni wyeliminować emisji CO2 z procesu powstawania auta, dlatego inwestuje w projekty klimatyczne. Sprawią one, że emisja zostanie zneutralizowana. Ponadto trwają rozmowy z niezależnymi dostawcami, by również wykorzystywali zielone źródła energii w swoich zakładach.

To dopiero początek

W przypadku aut elektrycznych bardzo ważne jest też to, co stanie się z akumulatorami, gdy będą musiały być wymienione. Te w ID.3 zostały tak zaprojektowane, by po 8 latach lub 160 tys. km zachowywały przynajmniej 70 proc. sprawności. Gdy zakończą swój żywot w samochodzie, będą poddawane recyklingowi lub wykorzystywane jako stacjonarne magazyny energii.

Premiera ID.3 zbliża się wielkimi krokami, ale to nie jedyny elektryczny volkswagen, na którego możemy czekać. Do 2025 roku producent pokaże ponad 20 modeli na prąd. Dziś już wiemy, że w pierwszej kolejności zobaczymy SUV-a zapowiadanego przez koncept ID. Crozz, busa inspirowanego projektem ID. Buzz oraz sedana stanowiącego produkcyjną wersję ID. Vizzion.

Wybrane dla Ciebie
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: Nowe Subaru Uncharted i odświeżona Solterra – przyszłość marki w Europie
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Pierwsza jazda: DS No4 - premium po francusku
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Elektryczne Ferrari staje się faktem. Włosi pokazali mi kluczowe składniki i parametry techniczne
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Niemcy nie chcą unijnego zakazu. Friedrich Merz mówi wprost
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Lexus wie, jak ułatwić życie. Ładowanie elektryka to już nie powieść Kafki
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Tesla traci w Niemczech, podczas gdy inni zyskują. Chińczycy depczą po piętach
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Polska premiera: Lexus ES – przygotowany do nowej roli
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy
Ile przejedzie elektryk na odzyskanej energii? Po odpowiedź zjechałem Cuprą Tavascan z jednej z najwyższych dróg Europy