BYD nie zrezygnuje ze swoich planów w Europie. Firma nie boi się UE 

Choć władze Unii Europejskiej straszą chińskie firmy motoryzacyjne postępowaniem administracyjnym, nie wszystkie koncerny z Państwa Środka obawiają się takiego scenariusza. Władze firmy BYD poinformowały, że nie zmieniają swoich planów w Europie.

BYD SealBYD Seal
Źródło zdjęć: © WP | Filip Buliński
Tomasz Budzik

W połowie września 2023 r. Komisja Europejska ogłosiła rozpoczęcie postępowania w sprawie chińskich firm motoryzacyjnych. Bruksela twierdzi, że korzystają one z finansowego wsparcia Pekinu, by uzyskać duży wpływ na europejski rynek. Jak się okazuje, widmo unijnych konsekwencji nie każdego jednak odstrasza. Firma BYD nie zamierza zmieniać niczego w swoich planach.

"Nie martwimy się żadnym dochodzeniem prowadzonym w Europie. Jesteśmy spółką giełdową, która musi być zarządzana w przejrzysty sposób i zarządzana na zasadzie dzielenia się informacjami" - powiedziała cytowana przez Automotive News Europe wiceprezes BYD Stella Li. W imieniu firmy prezes zadeklarowała również, że będzie udostępniać wszystkie informacje wymagane przez unijne instytucje.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Lexus LM - pokój z ruchomym widokiem

Zapowiedzi z Brukseli nie zrobiły na szefostwie firmy BYD wielkiego wrażenia, bo już dziś producent ten ma na koncie nie lada sukcesy na europejskiej ziemi. W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2023 r BYD sprzedał na całym świecie ponad 2 mln zelektryfikowanych pojazdów. Mniej więcej połowę z nich stanowiły auta w pełni elektryczne. Dzięki takim wynikom BYD depcze po piętach Tesli. W trzecim kwartale 2023 r. amerykańska firma sprzedała na świecie 435 tys. aut, podczas gdy BYD na swoje w pełni elektryczne modele znalazł blisko 432 tys. nabywców.

Dla BYD-a przełom nastąpił również w Europie. W lipcu 2023 r. BYD ATTO 3 stał się najpopularniejszym samochodem elektrycznym w Szwecji. To pierwszy raz, gdy chińska marka zdominowała rynek aut na prąd w Europie. We wrześniu na wybranych rynkach Starego Kontynentu pojawił się flagowy model firmy BYD – Seal. W topowej wersji auto oddaje do dyspozycji kierowcy 537 KM mocy, zapewniającej przyspieszenie do 100 km/h w 3,8 sekundy i w żadnym względzie nie przystaje do stereotypowego wizerunku "chińszczyzny".

Siłę chińskich marek pokazały też targi motoryzacyjne, które we wrześniu odbywały się w Monachium. Najwięcej do pokazania miały tam właśnie firmy takie jak BYD czy MG. Słów uznania nie szczędzili nawet przedstawiciele europejskiej konkurencji. – Myślę, że są o generację przed nami – powiedział wtedy cytowany przez Mateusza Lubczańskiego szef firmy Renault Luca de Meo.

Najwięksi motoryzacyjni gracze z Chin nie przestraszą się grożenia palcem z Brukseli. Europa jest dla nich tylko jednym z pól na mapie, które chcą wypełnić swoją obecnością. Jak informuje Automotive News Europe, BYD zwiększa swoją aktywność również w Ameryce Południowej. Nie bez znaczenia może być tu fakt, że Chile posiada potężne złoża litu.

Wybrane dla Ciebie

Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Ulubieniec Polaków zyska nowy napęd. Znamy datę premiery
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
Wywiad: To on odpowiada za projekt BMW Neue Klasse. "Szansa jedna na pokolenie, by zacząć od czystej kartki papieru"
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
​Pierwszy kontakt z nowym BMW iX3: nadal chcesz tego diesla? [wideo]
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Duster i Bigster z nowym napędem. To będą mistrzowie oszczędzania
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Idą nowe wymogi UE. Samochody mogą znów podrożeć
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Polacy w Niemieckiej fabryce. Chcą zmian i miejsc w radzie zakładowej
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Tesla Model Y Performance wjechała do polskich salonów. "Telefony się urywają"
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Test: Porsche Taycan Turbo S – król elektryków, wersja odświeżona
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Na prawym fotelu w Mercedesie-AMG GT XX Concept po "świątyni prędkości" – rekord to dopiero początek
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Kia nie chce odwrotu od elektryków. "To będzie kosztować fortunę"
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Oto nowe Volvo XC70. Fani marki nie będą zachwyceni
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie
Chińczycy z kolejnym rekordem. Zrobili najszybszego elektryka na świecie