Citroën rusza na podbój miasta i pokazuje uroczego Ami. Poprowadzą go nawet 16-latkowie

Gdy Citroën pokazał mały, miejski koncept o nazwie Ami One Concept, nie wierzyłem, że już rok później zobaczę jego produkcyjną wersję. Ami (po francusku "przyjaciel") ma być elektryczny, tani, prosty do bólu. Dzięki rozmiarom i masie będą go mogli prowadzić już 16-latkowie, a we Francji nawet 14-latkowie.

Citroën Ami ma być dostępny już od 6000 euroCitroën Ami ma być dostępny już od 6000 euro
Źródło zdjęć: © fot. mat. prasowe
Filip Buliński

Citroën Ami jest czterokołowcem, który razem z akumulatorami waży tylko 485 kg. W Polsce kwalifikuje to go do pojazdów, którymi można kierować, mając prawo jazdy kategorii B1. A takie uprawnienia - zgodnie z prawem - mogą uzyskać już 16-latkowie. I choć produkcyjny Ami ma wspólny z konceptem właściwie tylko kształt, a projektanci nie do końca mogli się zdecydować, gdzie będzie przód, a gdzie tył, to pojazd jest na swój sposób uroczy.

Charakterystyczny pudełkowaty kształt został uproszczony do bólu. Wszystko jest tu symetryczne. Przedni i i tylny zderzak są takie same, podobnie jak górna i dolna część okna w drzwiach (które swoją drogą otwierane są do góry, jak w legendarnym Citroënie 2CV). Karoseria jest symetryczna, nawet drzwi można ze sobą zamienić miejscami. Jak? Drzwi kierowcy otwierają się pod wiatr, natomiast pasażera – prawidłowo. Choć wygląda to na pierwszy rzut oka dziwnie, wszystko ma swoje uzasadnienie. Tak jest taniej. Bo ten samochód ma być tani. We Francji Citroën Ami będzie kosztował zaledwie 6000 euro (ok. 26 tys. zł), a miesięczna rata leasingu ma wynosić zaledwie 19,99 euro.

Drzwi kierowcy otwierają się pod wiatr, pasażera - klasycznie
Drzwi kierowcy otwierają się pod wiatr, pasażera - klasycznie © fot. mat. prasowe

Za tę cenę Ami oferuje 2-osobowe, przemyślane wnętrze z dużym przeszkleniem, wieloma schowkami i półkami oraz systemem multimedialnym w postaci aplikacji na naszym smartfonie. Elektryczny silnik pozwoli napędzić francuskiego mieszczucha do 45 km/h, a zasięg będzie wynosił 70 km. Producent zapewnia, że niewielki akumulator o pojemności 5,5 kWh naładuje się do pełna z domowego gniazdka w 3 godziny.

Niewielkie rozmiary i elektryczny napęd mają być głównymi czynnikami, które pozwolą Citroënowi Ami podbić europejskie stolice. Dzięki bezemisyjnemu napędowi będzie mógł wjechać do wielu centrów miast, gdzie zakazane są spalinowe auta. Dodatkowo niewielka długość Ami pozwoli mu zaparkować nawet prostopadle na równoległym miejscu. Z kolei duża możliwość konfiguracyjna pozwoli dopasować samochód do własnych upodobań.

Proste i tanie, taki ma być nowy Ami
Proste i tanie, taki ma być nowy Ami © fot. mat. prasowe

Niestety wszyscy, którym spodobała się propozycja Citroëna, muszą uspokoić swoje emocje. Na razie samochód ma być dostępny tylko we Francji (gdzie sprzedaż rozpocznie się już 30 marca, natomiast rezerwacje – już w lipcu), Hiszpanii, Niemczech, Portugalii i Belgii. Być może doczekamy się go także i u nas.

  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
  • Zdjęcie ilustracyjne do artykułu
[1/7] Źródło zdjęć: |
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje