WAŻNE
TERAZ

Likwidacja MAP, dwa nowe resorty. Nadchodzi rekonstrukcja rządu

Karta GreenWay ułatwia korzystanie z ładowarek. Zobacz, jak ją wyrobić

Kierowcy aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, którzy chcą skorzystać z publicznej stacji ładowania GreenWay, nie muszą jej aktywować za pomocą telefonu. Wygodnym rozwiązaniem jest użycie karty RFID. Oto jak ją otrzymać i ile kosztuje.

Karta nie jest niezbędna do uruchomienia ładowania, ale się przydajeKarta nie jest niezbędna do uruchomienia ładowania, ale się przydaje
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński

Ładowanie samochodu elektrycznego nie zawsze ogranicza się do podpięcia odpowiedniego kabla. W przypadku wielu stacji niezbędna jest aktywacja usługi. Tak wygląda sytuacja na ładowarkach GreenWay, najpopularniejszego operatora w Polsce. Można to zrobić, np. używając karty RFID.

Jak wyrobić kartę GreenWay?

Kartę RFID otrzymuje się podczas rejestracji w sieci GreenWay. Założenie konta jest bezpłatne. Możesz to zrobić na stronie GreenWayPolska.pl, klikając w zakładkę "Rejestracja" na górym pasku. Tam należy wybrać opcję "Rejestracja klienta (ładowanie wielorazowe)", a następnie wypełnić niezbędne dane w formularzu i postępować zgodnie ze wskazówkami na stronie. Zwracam szczególną uwagę na poprawne wypełnienie ostatniego pola na pierwszej stronie – adres do wysyłki. To tam wysłana zostanie karta.

Ile kosztuje wyrobienie karty GreenWay?

Pierwsza karta dla klienta jest bezpłatna – nie trzeba płacić ani za wyrobienie jej, ani za wysyłkę. Każda kolejna karta kosztuje 25 zł. Płatność jest pobierana również w sytuacji, gdy pierwsze zostanie zniszczona lub zgubiona.

Kiedy potrzebuję karty GreenWay?

Karta GreenWay służy wyłącznie do aktywowania i kończenia usługi ładowania. Z wyglądu przypomina ona dowolną kartę płatniczą, choć nie znajdziemy na niej pasków magnetycznych czy chipów. Wystarczy przyłożyć ją do wyznaczonego pola na ładowarce, a usługa zostanie włączona. Taka karta jest przypisana do naszego konta, więc stacje wie, kto z niej korzysta.

Jeśli nie masz karty, możesz użyć aplikacji mobilnej na smartfonie. Jest ona dostępna bezpłatnie na platformy iOS oraz Android. Dzięki niej, po uprzednim zalogowaniu się, możesz wybrać stację, z której chcesz skorzystać, i aktywować ładowanie. Podobnie jak w przypadku karty, z jej poziomu można również zakończyć usługę. Ostatnim wariantem jest użycie przeglądarki na smartfonie lub komputerze.

Odpowiedź na wcześniej pytanie brzmi więc: nie potrzebujesz karty. To, czy użyjesz karty, czy skorzystasz z innej opcji, jest tak naprawdę kwestią preferencji kierowcy. Ja lubię jej używać, ponieważ z mojego doświadczenia w ten sposób proces rozpoczęcia ładowania trwa krócej. Może przydać się ona też na niektórych bezpłatnych stacjach, które wymagają autoryzacji dowolną kartą.

Warto tu jednak dodać, że korzystanie z sieci GreenWay nie wymaga rejestracji. Z usługi można skorzystać jednorazowo, rozpoczynając ładowanie przez stronę internetową. Trzeba jednak liczyć się z tym, że jest to zdecydowanie najdroższy sposób na korzystanie z tych ładowarek. Koszt 1 kWh wynosi wtedy od 1,31 do 2,52 zł.

Wybrane dla Ciebie

Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Lamborghini Urus pozostanie hybrydą w kolejnej generacji. Elektryk przesunięty w czasie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Kia EV5 wjeżdża do Europy. Na razie w okrojonym składzie
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowa KIA EV6 wjeżdża do salonów. Znamy ceny
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Nowe samochody papieża Leona XIV. Takich jeszcze w Watykanie nie było
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Wywiad: Szef Audi Gernot Döllner tłumaczy wycofanie się z pełnej elektryfikacji marki
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Volkswagen twierdzi, że PHEV może być oszczędny w każdych warunkach. Sprawdziłem to w Danii
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Elektryk Sony i Hondy traci, choć nawet nie zdążył wyjechać na drogi
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Hyundai Ioniq 9 wjeżdża do Polski. Znamy ceny rodzinnego SUV-a na prąd
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
Pierwszy kontakt z Lexusem ES: przedłużony w standardzie
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
"10 lat za wcześnie". Projektant Mercedesa o błędzie, jakim jest EQS
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Diesel już się nie sprzedaje. Niemcy wybrali alternatywę
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii
Chery Tiggo już w Polsce. Rzuci wyzwanie Kii