MX-5 z wanklem na wodór. Mazda miała takie auto już w latach 90.

W Polsce dostępny jest tylko jeden samochód na wodór produkcji Toyoty (jak i tylko jedna stacja tankowania). Nie jest to jednak jedyna marka, która badała możliwość wykorzystania tego pierwiastka – Mazda już w latach 90. eksperymentowała z jego spalaniem.

Z zewnątrz nic nie zdradzało ekologicznego charakteru autaZ zewnątrz nic nie zdradzało ekologicznego charakteru auta
Źródło zdjęć: © fot. materiały prasowe Mazdy
Mateusz Lubczański

Taka Mazda MX-5 pierwszej generacji najlepiej oddaje specyficznego ducha tego japońskiego producenta – marki, która idzie własną drogą. Sami pomyślcie: dwuosobowy roadster z silnikiem z wirującym tłokiem i zasilanym wodorem. Czy może być coś bardziej pokręconego?

Zbiornik zajmował cały bagażnik.
Zbiornik zajmował cały bagażnik. © 160SX, CC BYSA 3.0 , via Wikimedia Commons

Wodorowa mazda wykorzystywała wankla pracującego już w równie kultowej RX-7. Jednostka z dwoma tłokami generowała ok. 118 KM i 164 Nm momentu obrotowego. Nie są to olbrzymie wartości. Sytuacja wyglądała jeszcze gorzej jeśli weźmiecie pod uwagę, że w bagażniku MX-5 umieszczono zbiornik na wodór ważący ok. 250 kg.

Samochodem miał okazję przejechać się Jim Dunne z redakcji "Popular Mechanics" i stwierdził, że dynamika auta, jak i jego prowadzenie, przypominają średniej klasy sedana. Szkoda, że największe zaleta MX-5, czyli prowadzenie, została poświęcona na rzecz ekologii.

Nie była to jednak ślepa uliczka. Choć w momencie premiery auta – na początku lat 90. – przedstawiciele Mazdy stwierdzili, że ten rodzaj napędu będzie popularny już w 2020 roku, kwestia wykorzystania wodoru dalej pozostaje żywa. Mazda chce teżużywać silnika Wankla w roli generatora prądu w swoich samochodach elektrycznych (np. MX-30).

Jednostka z wirującym tłokiem pozwala na zapanowanie nad spalaniem wodoru (jego zapłon wymaga mniej energii i w klasycznym silniku następuje szybciej. W wanklu komory są rozdzielone). Nie wszystko więc stracone – może wodorowa MX-5 wróci na drogi jako auto seryjne? Na to musimy jednak sporo poczekać.

Źródło artykułu: WP Autokult
Wybrane dla Ciebie
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Pierwsza jazda prototypową Toyotą C-HR+ - Japończycy odrobili lekcje
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Nowe zasady programu NaszEauto bez wykluczeń dla chińskich aut
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Tęskniliście za klasyką w Mercedesach? Vision Iconic ją przywraca
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Poważny wypadek Xiaomi SU7. Kierowca był zakleszczony w płonącym aucie
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Kia EV5 wyceniona w Polsce. Wiemy, ile kosztuje elektryczny SUV z Korei
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne
Pierwsza jazda: Tak jeździ 1000 KM po torze i w terenie. Na prawym fotelu w elektrycznym Porsche Cayenne