WAŻNE
TERAZ

Prokuratura działa ws. Ziobry. Jest postanowienie po decyzji Sejmu

O elektrykach wiemy mało albo nic. Polacy muszą "nauczyć się" aut na nowo

Boimy się tego, czego nie znamy. W ciągu najbliższych lat motoryzacja zmieni się nie do poznania, a to budzi wątpliwości kierowców. Badanie przeprowadzone przez Volkswagena wskazuje, że Polacy będą musieli otworzyć umysły i "nauczyć się" aut na nowo.

Dilerzy VW inwestują w ładowarki. Można z nich skorzystać nawet jeśli ma się auto innej markiDilerzy VW inwestują w ładowarki. Można z nich skorzystać nawet jeśli ma się auto innej marki
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Mariusz Barwinski
Mateusz Lubczański

Samochodów elektrycznych nie można myć ani ładować w deszczu, nie można w nich uzupełniać energii ze zwykłego gniazdka, wytwarzają śmiercionośne pole magnetyczne podczas jazdy albo ich akumulatory nie nadają się do naprawy – z takimi absurdami wygłaszanymi przez kierowców spotkałem się podczas użytkowania auta elektrycznego. Volkswagen postanowił przyjrzeć się problemowi dezinformacji w sposób naukowy, przeprowadzając odpowiednie badanie.

Wyniki nie są zachwycające. 47 proc. respondentów nie wie, że zużyte ogniwa z samochodu elektrycznego można wykorzystać jako przydomowy magazyn energii. Te, z racji rozwoju fotowoltaiki czy energii wiatrowej, będą miały coraz większe znaczenie w zabezpieczeniu energetycznym chociażby własnego domu. Niemal wszyscy producenci samochodów – nie tylko grupa VW – mówią o tym wprost.

Tylko co trzeci badany wie, że uszkodzoną baterię samochodu elektrycznego można naprawić. Takie zakłady ma już w Polsce Renault czy właśnie Volkswagen. Naprawa zazwyczaj zakłada wymianę uszkodzonych ogniw na nowe. Zużyte (o mniejszej wydajności) mogą trafić do wspomnianych banków energii.

Najmniej wiemy za to o recyklingu. Materiały wykorzystywane przy budowie ogniw są na tyle rzadkie i drogie, że ich wyrzucenie byłoby po prostu szaleństwem. 85 proc. Polaków szacuje, że z baterii da się odzyskać do 50 proc. materiałów. To olbrzymie niedoszacowanie – da się bowiem odzyskać aż 95 proc. materiałów wykorzystywanych przy budowie ogniw.

W kontekście elektryków często też pojawia się problem ich zapłonu. To jednak "rozdmuchany" temat. – Sam temat pożarów elektryków nie jest dla nas jakimś wielkim wyzwaniem, czasami gaszenie "tradycyjnego" auta może przysporzyć więcej problemów – mówi Autokult.pl rzecznik prasowy Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej bryg. Karol Kierzkowski.

– Pożary samochodów elektrycznych w Polsce to, jak na razie, pojedyncze przypadki, ale jak każda nowość wzbudzają emocje – stwierdził. Rzecznik tłumaczy też, że w przypadku, kiedy bateria ulegnie mechanicznemu uszkodzeniu, należy ją obserwować nawet przez około dobę, bo może ponownie zapłonąć. – Mamy na to odpowiednie procedury, a kiedy ocenimy, że akumulator może się znów zapalić, to możemy umieścić samochód w kontenerze zalewanym wodą – wyjaśnia bryg. Karol Kierzkowski.

Źródło artykułu: Informacja prasowa
Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Pierwsza jazda: Hyundai Ioniq 6 N – dałem się oszukać jak dziecko
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Dacia obniżyła ceny. Firma już zbiera zamówienia na Springa
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Renault przywraca do życia ikonę. Oto nowe Twingo E-Tech
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Pieniądze się kończą. Wzrost sprzedaży może się załamać
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Unia chce tańszych aut. Oto, co może być "wycięte" z nowych samochodów
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Kierowcy nie ładują hybryd plug-in. Niemcy chcą ich zmusić
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Tesla notuje kolejny spadek sprzedaży w Europie
Akumulatory z elektrolitem stałym, wodór, czy paliwa o neutralnym śladzie węglowym? Oto w którym kierunku zmierza Toyota
Akumulatory z elektrolitem stałym, wodór, czy paliwa o neutralnym śladzie węglowym? Oto w którym kierunku zmierza Toyota
Niemcy podali graniczne dane. Poniżej tego nie kupuj używanego auta
Niemcy podali graniczne dane. Poniżej tego nie kupuj używanego auta
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Wideo: nowa Mazda 6e z bliska. Przy projekcie pomógł chiński partner
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Pierwsza jazda: Mazda 6e - takiego wnętrza nikt się nie spodziewał
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu
Kia PV5 z rekordem Guinnessa. Tyle przejechała na jednym ładowaniu