Unijny zakaz będzie kosztowniejszy. Elektryki są bardzie wrażliwe na zmiany cen surowców

Jeszcze do niedawna sądzono, że samochody elektryczne szybko zrównają się pod względem cen ze spalinowymi odpowiednikami. Teraz wiadomo, że taka zmiana może zająć nieco więcej czasu, ponieważ wzrost cen surowców jest w przypadku aut bateryjnych większym problemem niż dla pojazdów spalinowych.

Ładowanie elektrycznych samochodówŁadowanie elektrycznych samochodów
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Jak wynika z danych zebranych przez firmę AlixPartners, w 2020 r. średni koszt samych surowców potrzebnych do wyprodukowania samochodu elektrycznego wynosił 2152 dolary. We wrześniu 2022 r. koszt ten osiągnął już 5076 dolarów. Z jednej strony sam wzrost jest dość oczywisty. Napaść Rosji na Ukrainę wywołała wiele skutków finansowych. Z drugiej jednak strony warto przyjrzeć się, jak w tym czasie zmieniła się sytuacja innych pojazdów.

Jeśli chodzi o auta spalinowe, wliczając w to hybrydy, ale z wyłączeniem hybryd plug-in, w 2020 r. cena potrzebnych do produkcji samochodu surowców wynosiła 1475 dolarów. Obecnie jest to zaś 1851 dolarów. Koszt surowców wzrósł więc o 25,5 proc. w przypadku aut spalinowych i o 135,9 proc. w przypadku pojazdów elektrycznych.

Obecnie w samochodach elektrycznych stosuje się baterie litowo-jonowe. Do ich wyprodukowania konieczne jest użycie litu, kobaltu czy niklu, a wszystkie te surowce w ostatnich miesiącach drożały. Sytuację zmienić może zmiana technologii produkcji baterii trakcyjnych. Póki co spadek cen jest dla branży rozczarowujący. Jak powiedział cytowany przez "Automotive News Europe" szef Renault Luca de Meo, przed ośmioma laty branża spodziewała się, że koszt produkcji baterii w przeliczeniu na kilowatogodzinę spadnie poniżej 100 dolarów w ciągu pięciu lat. Do dziś nie udało się tego osiągnąć.

Przełomem może być rok 2025. Niektórzy producenci zapowiadają, że będą wówczas gotowi do zaproponowania na rynku elektrycznych samochodów bateriami sodowo-jonowymi lub litowo-siarkowymi. Te mogą być nawet o dwie trzecie tańsze niż obecnie wykorzystywane litowo-jonowe. Dodatkowo rosnąca popularność aut elektrycznych sprawi, że koszty poniesione przez producentów na opracowanie poszczególnych modeli będą rozkładać się na większą liczbę wyprodukowanych sztuk.

Zagrożeniem dla tego korzystnego scenariusza mogą być rosnące koszty energii. W Europie średni koszt energii potrzebnej do wyprodukowania jednego auta wzrósł pomiędzy rokiem 2020 a pierwszą połową roku 2022 o 512 dolarów. Dodatkowo przewiduje się, że ceny gazu w 2024 r. będą 4,5 razy wyższe niż w 2020 r.

Przyszłość bezemisyjnych samochodów dziś rysuje się mniej optymistycznie niż jeszcze kilka lat temu. Władze UE nie zamierzają jednak zmieniać swoich wcześniejszych planów i ostatnio potwierdziły zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych od 2035 r. Z ekonomicznego punktu widzenia może to być jednak trudniejsze dla kierowców, niż zakładano.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: nowy Mitsubishi Eclipse Cross i Grandis – nadciąga odsiecz
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Pierwsza jazda: Ferrari 296 Speciale - poczuj się jak Kubica
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Niemieckie media: Opel może sprzedawać chińskie auto pod swoją marką
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Widziałem auta nowej chińskiej marki. Lepas ma wysoko zawieszoną poprzeczkę
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Yangwang U9 Xtreme pokonał Xiaomi. Nowy rekord Nürburgringu
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Pierwsza jazda: Leapmotor B10 kusi ceną i wyposażeniem. A co z resztą?
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Porsche uzupełnia ofertę elektrycznego Macana. Pora na GTS-a
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Volvo ES90 - dla nowej generacji klientów
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Pierwsza jazda: Kia EV4 - kluczowy model w elektrycznym segmencie
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Gigant inwestuje w Polsce. Wiemy, czemu chce produkować u nas
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Czy używane Tesle staniały przez Elona? Jeden model trzyma wartość jak szalony
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci
Oto nowe auto z Chin. Zapomnieli, że zdjęcia pojawią się w sieci