E-paliwo nie takie neutralne. Teraz Unia będzie miała problem

Syntetyczne paliwo produkowane dzięki pozyskiwanemu z atmosfery dwutlenkowi węgla ma być ratunkiem dla tradycyjnych silników po 2035 r. Teraz okazuje się jednak, że to wyjście awaryjne może być zablokowane.

Tankowanie benzyny. Stacja paliwTankowanie benzyny. Stacja paliw
Źródło zdjęć: © WP | Tomasz Budzik
Tomasz Budzik

Po 2035 r. w Unii Europejskiej będzie można sprzedawać tylko nowe auta, które nie emitują CO2. Niemiecki, a potem włoski i polski sprzeciw sprawił, że władze UE przystały na wyjątek. Mają nim być samochody zasilane e-paliwem. Chodzi o syntetyczne paliwo, wytwarzane za pomocą dwutlenku węgla wychwytywanego z atmosfery. W ten sposób miałoby nastąpić zrównoważenie przyszłej emisji CO2, która będzie miała miejsce podczas spalania paliwa. I wilk syty, i owca cała? Jak się okazuje, sprawa jest trochę bardziej skomplikowana.

Cytowany przez Automotive News Europe dyrektor zarządzający grupy eFuel Alliance Ralf Diemer powiedział, że jeśli policzy się całościową emisję CO2, zarówno w procesie produkcji oraz spalania, a także w łańcuchu dostaw, to okaże się, że zupełna stuprocentowa redukcja emisji jest prawie niemożliwa.

Władze UE wyraziły zgodę na odstępstwo od zakazu pod warunkiem, że e-paliwo będzie neutralne klimatycznie. Czy skoro takim ono nie będzie, UE wycofa się z kompromisu? Na to pytanie nie ma dziś odpowiedzi, ponieważ ostateczny kształt przepisów bywa rezultatem działania różnych grup nacisku i narodowych interesów. Można jednak wysunąć argumenty w obronie nie w pełni neutralnego e-paliwa.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Nowa Toyota Land Cruiser 250 - wszystko przez tatę projektanta

Po pierwsze, tak restrykcyjne podejście do e-paliwa byłoby sprawiedliwe, gdybyśmy w kalkulacjach ujęli również emisję CO2 związaną z wytwarzaniem prądu. Dziś Europie daleko do zupełnej neutralności pod tym względem. Po drugie, pod uwagę warto wziąć nie tylko emisję podczas jazdy, ale i na etapie produkcji samochodu.

Samochody elektryczne z dzisiejszego punktu widzenia w najbliższych latach będą stanowić jedyną alternatywę dla pojazdów spalinowych. Podczas ich produkcji wytwarza się jednak więcej dwutlenku węgla. I to znacznie. W 2020 r. Volvo poinformowało, że produkcja elektrycznego Polestara 2 oznacza emisję 24 ton dwutlenku węgla, podczas gdy w przypadku spalinowego modelu XC40 jest to 14 ton CO2. Oczywiście w poszczególnych modelach i w następnych latach te proporcje mogą być różne. Jeśli jednak produkcja elektryka oznacza wyższą emisję, to dlaczego nie zezwolić na produkcję aut spalinowych i ich używanie nawet jeśli e-paliwo nie będzie w pełni neutralne klimatycznie?

Przyszłość europejskiej motoryzacji obarczona jest wieloma niewiadomymi. Ważne jest jednak, by realizacja nośnych haseł nie przysłoniła nam zdrowego rozsądku.

Wybrane dla Ciebie
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Pierwsza jazda: Toyota Urban Cruiser – rachunek zysków i strat
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Nowy Mercedes GLB wyceniony w Polsce. Kosztuje prawie tyle, co poprzednik, ale oferuje więcej
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Tesla na ostatnim miejscu w amerykańskim rankingu niezawodności
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Stworzył Taycana, teraz będzie szefem AMG. Co to oznacza dla marki?
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Ford stworzy dwa modele na platformie Renault. Tak chce wygrywać w Europie
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Tesla Model 3 teraz jeszcze tańsza. Wersja Standard wjeżdża do polskich salonów
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Nowy Merceces GLB debiutuje jako elektryk. Imponuje przestrzenią i zasięgiem
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Lexus LFA powraca jako imponujący koncept. Pod maską niespodzianka
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza (prawie) jazda: Volkswagen ID. Cross Concept - wracamy do przycisków!
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pierwsza jazda: BMW iX3 - 900 km na prądzie i parkowanie w stylu Bonda
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Pieniądze w programie "NaszEauto" się skończą. Ekspert powiedział kiedy
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
Hiszpanie przeznaczą 1,3 mld euro na dopłaty do elektryków. Zaskakująco śmiałe cele
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀