Polestar chce mieć auto z zerowym śladem węglowym. Teraz szuka sposobu, jak je zrobić

Projekt Polestar 0 ma zaowocować samochodem, który faktycznie będzie bezemisyjny. Aby to zrobić, firma potrzebuje wsparcia partnerów z każdej branży. Pierwsi już są, a teraz każdy chętny podmiot będzie mógł zgłosić swój pomysł na pomoc.

Polestar 2Polestar 2
Źródło zdjęć: © Fot. Michał Zieliński
Michał Zieliński
SKOMENTUJ

26 mln ton CO2e. Tyle według danych Polestara zanieczyszczeń emituje produkcja elektrycznego sedana o prostej nazwie 2. Do tego dochodzą zanieczyszczenia powodowane wytwarzaniem prądu. W zależności od miksu energetycznego całkowita emisja dla "dwójki" może wynieść od 27 do nawet 50 ton CO2e. Polestar celuje w zero.

Stąd ogłoszony w 2021 roku projekt Polestar 0. Na jego czele stanął Hans Pehrson, wcześniej odpowiedzialny za R&D w firmie, a kluczowym zadaniem na ten moment jest zlokalizowanie, gdzie występują emisje. Chcąc zrobić naprawdę neutralne węglowo auto, trzeba wyeliminować je wszystkie, nawet te powstające podczas transportu podzespołów czy wydobyciu minerałów.

Polestar zdaje sobie sprawę z wyzwania, jakie na siebie narzucił, i wprost prosi o wsparcie. Wystosował otwarte zaproszenie do każdego (a więc firmy, uczelni, organizacji, itp.), kto może wspomóc w osiągnięciu celu zera emisji. Obecnie poszukuje partnerów, którzy pomogą w temacie materiałów, funkcji samochodu czy łańcuchu dostaw. Co ważne, nie chodzi tu o równoważenie emisji, a faktyczne wyeliminowanie ich.

Pierwsze firmy już wsparły projekt. Jak podaje Automotive News Europe, ZF pomoże w opracowaniu napędu, Autoliv przyjrzy się rozwiązaniom z dziedziny bezpieczeństwa (poduszki powietrzne czy pasy), ZKW weźmie na tapet systemy elektroniczne i kable, zaś Hydro i SSAB będą odpowiadać za bezemisyjne aluminium i stal. Ponadto Polestar współpracuje też z organizacją non-profit Sustainable Development Solutions Network.

Celem projektu jest opracowanie w pełni bezemisyjnego samochodu do 2030 roku. Czas pokaże, czy faktycznie ten ambitny plan uda się zrealizować.

Wybrane dla Ciebie

Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Pierwsza jazda: Ford Ranger PHEV - przeciera szlaki dosłownie i w przenośni
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Polska premiera MGS5 EV – z ochotą na duży kawałek tortu
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Pierwsza jazda: Renault 4 E-Tech - trochę brakło odwagi
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Niemcy zmieniają zdanie. Jednak jeszcze pojeździmy na benzynie
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Widziałem Shell Eco-marathon z bliska. Kropla paliwa na wagę złota
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Mandaty za hulajnogę. Policja nie jest w stanie wyegzekwować przepisów
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Pierwsza jazda: Škoda Elroq RS – najszybsza, ale i pragmatyczna
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Oto nowy Nissan Leaf. Kolejna generacja wpisuje się w rynkowy standard
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Nowe Renault 4 wycenione w Polsce. Do wyboru dwie wersje napędu
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Oto najmocniejszy Opel w gamie. Tak, jest elektryczny
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Pierwsza jazda: Audi Q6 Sportback e-tron i Audi A5 e-hybrid - specjalnie dla nas
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu
Škoda Enyaq RS Race korzysta z biokompozytów. To jak carbon, tylko z lnu