Tesla i Citroën dużo zyskały. Po lutym 2021 zamieszanie na polskim rynku elektryków
Po rozczarowującym styczniu przyszedł znacznie lepszy luty. Wyniki rejestracji elektryków w drugim miesiącu 2021 są znacznie wyższe od analogicznego okresu w roku ubiegłym. Przyglądając się bliżej danym, widać jednak kilka zaskoczeń.
09.03.2021 | aktual.: 13.03.2023 10:01
Jak podaje IBRM Samar, w lutym 2021 w Polsce zarejestrowano 236 aut elektrycznych, co oznacza wynik o 38 proc. lepszy od tego uzyskanego w drugim miesiącu poprzedniego roku. Wzrost jest na tyle duży, że prawie udało się "nadsypać" straty ze stycznia. W całym 2021 na polskich drogach pojawiło się bowiem 384 elektryków, czyli zaledwie o 2 mniej niż w analogicznym okresie w 2020.
Instytut nie podaje danych szczegółowych za luty, ale udostępnił zestawienie Top 10 modeli z całego roku. Numerem 1 ciągle jest Renault Zoe, ale po piętach depcze jej Tesla Model 3. Na trzecie miejsce wskoczyła absolutna nowość – Citroën ë-C4. Dalej pojawiają się znajome modele, czyli Mercedes EQC oraz Peugeot e-208.
Top 10 elektryków w 2021:
- Renault Zoe – 46 rejestracji
- Tesla Model 3 – 42 rejestracje
- Citroën ë-C4 – 35 rejestracje
- Mercedes-Benz EQC – 27 rejestracji
- Peugeot e-208 – 24 rejestracje
- Volkswagen ID.3 – 22 rejestracje
- Audi e-tron – 21 rejestracji
- BMW i3 – 19 rejestracji
- Kia e-Soul – 19 rejestracji
- Hyundai Kona – 18 rejestracji
Ciekawie wygląda sytuacja z podziałem na producentów. Tutaj liderów mamy dwóch: Renault i Tesla zanotowały po 46 rejestracji. Imponuje wynik amerykańskiej firmy, bo najtańsze auto w jej ofercie kosztuje blisko 200 tys. zł. Trzecie miejsce przypadło Peugeotowi (42 rejestracje), czwarte Citroënowi (łącznie 36 rejestracji), a piąte – Kii z wynikiem 30 rejestracji.
Top 10 producentów elektryków w 2021:
- Tesla – 46 rejestracji
- Renault – 46 rejestracji
- Peugeot – 42 rejestracje
- Citroën – 36 rejestracje
- Kia – 30 rejestracje
- Mercedes – 27 rejestracji
- Volkswagen – 23 rejestracje
- Audi – 22 rejestracje
- BMW – 21 rejestracji
- Hyundai – 18 rejestracji
Trudno przewidywać, co przyniosą kolejne miesiące. Rynek aut elektrycznych w ostatnim czasie obfituje w premiery, a importerzy wprowadzają do Polski coraz to kolejne modele (na swój debiut na drogach czekają np. Ford Mustang Mach-E, Škoda Enyaq czy Volkswagen ID.4). Wiele też zależy od strony rządowej i potencjalnego wsparcia oferowanego przy zakupie samochodu na prąd.